Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Religiösa begrepp och föreställningar bland kongofolket, av P. A. Westlind
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
386
karlar, driva spöken ur sjuka människors kroppar, utvisa för sina
präster, var den sjukes ande finnes, samt hjälpa dem att återföra
den till den sjuke, som då blir frisk. De sätta ock sina präster
i förbindelse med andevärlden. När prästerna behöva under-
handla med andarna, tillreda de en fest, varvid svin slaktas. Fläsket
bäres jämte pisang och palmvin till en närbelägen skog, där
prästerna blidka andarna och festa tillsamman med dem. Där-
efter hålla de rådplägning.
Mpodis präster anses kunna suga sådant, som föranleder
Avgudahus
sjukdom, ur kroppen på sjuka personer. De skära därvid hål
på skinnet och suga ut blod, vanligen genom råbockshorn men
stundom även omedelbart med munnen. Då en person blivit
skjuten med kulor eller hagel, anlitar man Mpodis präst att suga
ut dem. De ha därför fått namnet ”sugare” och ”hagelutdragare"”.
13. Släkten Nkimba.
Nkimba är en dubbelstaty. Bilderna stå på en hög träfot
och vända ryggarna mot varandra. Såväl foten som bilderna
äro utarbetade av ett trästycke. Bilderna äro utförda efter den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>