- Project Runeberg -  Dagbräckning i Kongo /
87

(1911) [MARC] With: Johan Petrus Norberg - Tema: Congo
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Religiösa begrepp och föreställningar bland kongofolket, av P. A. Westlind

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

81

vanliga negertypen och smorda med blod. På framsidan av
varje bild har man medelst kåda fastsatt en blandning av den
för fetischerna vanliga medicinen. Man har ock flätat ett snöre
av palmfiber och bundit det som ett bälte omkring bilderna. I
detta bälte har man hängt en mängd fruktskal och andra saker,
vilket tjänar som skynke.

Se här några exempel på Nkimbas lagar. Av dem, som av-
skilts till prästlärlingar åt Nkimba, får ingen gå ensam. De
måste gå i sällskap med varandra och med präster men aldrig
i sällskap med andra personer, innan lärotiden slutat. När de
gå till skogen, måste de vara nakna. Om en kvinna skulle få
se dem, måste hon plikta till dem två till tre höns, för att hon
kom i deras väg. De få icke äta mat, som tillagats inne i ett
hus. Icke heller få de smaka fisk. Den, som skulle råka att träffa
dem i skogen, skall plikta till dem några höns, en get eller ett
svin. De få aldrig gå in i ett hus, som har tre åsar, d. v. s.
takåsen och en ås längre ned under takredet på vardera sidan
om takåsen.

Nkimba förorsakar inga sjukdomar och ingen olycka. Den
gör sina tillbedjare framgångsrika och ansedda. Föräldrar sända
sina barn till nkimbaskolor, på det att de måtte växa fort och
bli lyckosamma. För dem, som genomgått en sådan skola, gör
man stora fester och giver dem gåvor. Då en nkimbapräst gjort
några gester och besvärjelser för en kvinna, är hon skyldig att
giva honom mat.

VI.
Vattnets gudar.

Även i vattnet finnas enligt kongofolkets föreställning många
övernaturliga varelser. "”Bankita zamamba" eller vattnets gudar
hava där sitt hemvist. De anses mycket starka, så att de kunna
straffa med sjukdom och död och förläna hälsa och liv. Infödin-
garna frukta dem mycket. Då de komma till en bäck, en flod
eller ett tjärn, följa de vissa föreskrifter, såsom att kasta en hand-
full löv i vattnet, för att vinna deras ynnest.

Ravinerna, som i Kongo äro mycket talrika, kallas gudar-
nas domssalar. Bankita zamamba ha med vattnet som redskap

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:59:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagkongo/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free