- Project Runeberg -  Dagbräckning i Kongo /
91

(1911) [MARC] With: Johan Petrus Norberg - Tema: Congo
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Religiösa begrepp och föreställningar bland kongofolket, av P. A. Westlind

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

91

komma uppmaningen och börja ropa och skria, tills de falla
som döda till marken.

Efter midnatt bära prästerna sina lärjungar till ett närbe-
läget berg, helgat åt Nkimba. Folket följer dem under trumning,
sång och vilda rop. I gräset på bergets topp lägga prästerna
ned sina lärjungar, som föregivas vara döda. Folket stannar på
avstånd för att bevittna det under, som Nkimba eller Luangu,
som fetischen ock kallas, skall utföra på berget. Folket fortsätter att
dansa och dricka palmvin. Prästerna göra upp en stor eld, vid
vilken de åkalla Luangu för att vinna hans ynnest. De visa sig
mycket glada och plocka in på glöden något, vilket de säga
vara. fläsk, som Luangu fört till dem på berget. Härvid
ropa de på prästlärlingarna: ”Stån upp och kommen hit! Vi
skola nu äta Luangus gris.” Under folkets glädjerop stå nu
de "döda" upp och gå fram till prästerna, som taga det för-
menta gudafläsket ur askmörjan och dela det, sägande: ”Mot-
tagen fläsk av Luangu”. Ehuru de fingo endast krita, måste
de alltid inför folket skryta med att de ätit fläsk av Luangus gris.

Därefter få prästlärlingarna nya namn, såsom Nociku, Kim-
pembe, Kungienda m. fl. Deras hustrur få ock nya namn, så-
som Luenzi, Madede, Mabengi m. fl. Även de anses sedan he-
liga... Om någon förnärmar dem, får han böta.

När dessa ceremonier avslutats, föras prästlärlingarna till
en skog. Där skola de vistas ett till två år bland andar och
troll. Endast Nkimbas präster få besöka dem. Deras anhöriga
bära mat till skogen och sätta den på bestämda platser, där de
själva skola taga den. Medan de äta, skola de trumma och
dansa.

I skogen ha de besök av sina lärare, som undervisa dem
i ämbetet och lära dem att inviga nkimbabilder m. m.

Om någon komme till prästlärlingarna i skogen, skulle
dessa klättra upp i träd och ropa av alla krafter. Den, som
kommit, måste böta några höns, en get eller ett svin till prästerna.

Den långa lärotiden avslutas med en stor, allmän fest.
Prästlärlingarna skola nu tvätta sig, vilket de icke fått under
hela lärotiden. Under sin vistelse bland andarna hava de glömt
sina byar och anhöriga och kunna ej igenkänna någon eller nå-
got. Vid festen få de gåvor. De bli sedan väl mottagna av
sina anhöriga, som anse dem mycket heliga.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:59:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagkongo/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free