- Project Runeberg -  Dagbräckning i Kongo /
318

(1911) [MARC] With: Johan Petrus Norberg - Tema: Congo
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjukvården och dess betydelse, av J. Hammar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

318

Som bekant ha de infödda sin åsikt om sjukdomarna och
sitt sätt att söka förhindra och bota dem. De använda en del
blad, örter, bark och frukter som medicin, vilka verka på natur-
ligt sätt till sjukdomens botande, men framför allt ligger den
tanken på djupet hos dem, att sjukdomen orsakas av onda män-
niskor, ”ndoki”, som på övernaturligt sätt genom trolldom och
avgudar sända sjukdom och död på andra för att själva få
mycken kraft och leva länge. När därför någon blir sjuk eller
någon dött, är det av vikt att få reda på orsaken och göra den
om intet. Med gåvor och bevekande böner anropas en ”"nganga",
fetischman, om hjälp. Slutligen kommer han, bärande sina fe-
tischer, bestående av träbeläten och knyten, kalebasser eller
snäckor med helgade ting uti, såsom krita, röd och svart färg,
fjädrar, klor, hår, frön, naglar, peppar o. d. En stor skara
samlas. Mitt i kretsen träder fetischmannen, som lämnar sina
medförda skallror åt några, som flitigt använda dem. Prästen
dansar, sjunger, besvärjer och beder. Sången är oftast improvi-
serad, långrandig och omsägande, och rörande innehållet be-
rättar den om alla omständigheter, som sammanhänga med den
sjuke eller döde, prästens kallande, drömmar m. m. Ofta vädjas
i den till de församlade, som kraftigt instämma i refrängen.
Med tillhjälp av fetischerna söker sedan prästen reda på den
skyldige, som utpekas och måste taga gift för att bevisa sin
oskuld. Giftet består av en bark, ”nkasa”, som stötes och blandas
i vatten. En vild dans börjar, och man iakttager noga, om giftet
verkar som laxermedel, i vilket fall den misstänkte anses skyldig
och dödas. Giftprovet är numera undertryckt av staten genom
lag, men där dess efterlevnad ej noga övervakas, fortsätter det
ännu.

Oftast skall dock prästen söka reda på ”nsala", livskraften,
för att återföra den till kroppen. "Nsala” kan återfinnas ute på
marken, i gräset eller i skogen. Den kan återfinnas på en gren
eller i jorden, vilken då bäres fram och lägges på den sjukes
huvud. Om den sjuke ej blir frisk, söker man en annan präst,
som låter sig såsom den förre väl betalas. Blir patienten frisk,
fordras mera betalning, som erlägges under rädsla för avguden,
som kan sända tillbaka samma sjukdom eller en annan ännu
värre. Ceremonierna växla mycket efter plats och omständig-
heter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:59:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagkongo/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free