- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XII Bog. Ægteskab og Sædelighed /
32

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 1. Morgengave - 2. Brudemesse om Mandagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

anvist et bestemt Enkesæde. Og for den sidste Art Jordegods, det
personlige Eje, passede heller ikke Morgengave. Den enkelte Ejer
behøvede ikke at sikre sig mod den tidligere Overejer, Slægten,
Standen, ved Hjælp af Morgengavebrev. Godset var nu ene og
alene hans. Og han og Hustru havde i deres Magt naar som helst
at ordne deres eget Mellemværende efter fælles Tykke.
Ægteskabskontrakter, gensidige Testamenter, Ret for den overlevende
Ægtefælle til at sidde i uskiftet Bo, Enkepension, Livsforsikring
o.s.v. blev ned til vore Dage de nye Former, hvori Morgengavens
gamle Tanke efterhaanden har søgt Udtryk.

*


2.



Paa Brylluppets anden Dag, "Mandagen i Brylluppet",
viste sig ret al den Forvirring, som var opstaaet ved, at man
siden Oldtiden aldrig, naar man indførte noget nyt, havde afskaffet
det gamle, men bestandig tilladt, at dette ogsaa aflejrede sig paa
det nye. I den hedenske Tid havde det hørt med til et storartet
"Fæstensøl", at Brudeparret paa en af Festens senere Dage
foretog det saakaldte "Brudeløb", et pragtfuldt Optog, hvor
Brudgom og Brud, ledsagede af begges Frænder, viste sig for Egnens
Folk og hermed førte det mest omfattende og afgørende Bevis
for, at de virkelig var "givne sammen".

Romerkirken havde med Snildhed fastholdt denne Traad, da
den ønskede at faa Haand i Hanke med den blot verdslige
Bortfæstning. Maaske havde det alt i Oldtiden været Brug at lade
"Brudeløbet" gaa til det nærmeste Gudehof eller Offersted. I
hvert Fald indbød nu den kristne Gejstlighed gæstfrit
"Brudeløbet" til nærmeste Kirke. Ved Vielse og Messe gav man
Opholdet her nyt og dybere Indhold og uddannede saaledes det
kristne "Bryllup". Men dette var og blev dog kun en Fest efter
det Dagen forud foregaaede "Giftermaal". Romerkirken søgte da
at afkræfte dette verdslige Giftermaal ved saa godt som muligt at
skrue det tilbage efter Kirkevielsens Hovedhandling, idet man
allerførst afkrævede Parret "Tobiasløfte", Løftet om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:03:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/12/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free