- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XII Bog. Ægteskab og Sædelighed /
102

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 7. Dens Fortrin og Mangler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

medføre en betænkelig Indskrænkning i de første Leds naturgivne
Forhold.

*



Vor Tid er da lige saa lidt som det 16de Aarhundrede naaet
til Gaadens fulde Løsning. Men idet den saaledes har taget
Afstand fra Luthers Opfattelse, er der i det mindste aabnet
Mulighed for en fordomsfri Bedømmelse af dennes Svaghed
og Styrke
.

Luthers Svaghed laa i hans Fremhæven af
Kønsdriftens Uimodstaaelighed. Da det nye Testamente kun
delvis gav ham Medhold heri, tyede han til det gamle og beviste
heraf, at Parring er mere end et blot guddommeligt Bud, den er
en guddommelig Skabelse. Ægteskab er den af Gud forordnede
Form for lovlig Parring.

Denne hans Bestemmelse af Ægteskabet er allerede underlig
fattig. Og den bliver uklar ved, at han snart blot beskedent
betegner Ægteskabet som en Nødstand for Tilfredsstillelse af
den uimodstaaelige Kønsdrift, der ellers vilde føre til Synd, snart
triumferende fremhæver, at Ægtefolk er Guds udvalgte, fordi de
opfylder Buddet: Vorder frugtbare og formerer Eder. Just ud
fra hans egen Forudsætning, at Kønsdriften er uimodstaaelig,
synes Ægtefolks Fortjenstlighed af at avle Børn ikke
stor
.

Men Knuden strammes yderligere, og der kommer det Punkt,
hvor Luther maa vælge mellem det gamle og det nye
Testamente
. Da han ikke fuldt ud kan dette, sprænges
hans egen Opfattelse derved
. I hans Forklaring af
Ægteskabet er der intet absolut til Hinder for, at en Mand kan
samtidigt have flere Hustruer. I det gamle Testamente var
Flerkoneri tilladt. Gælder dette endnu
? Som bekendt
besvarede Gendøberne dette bekræftende. Mellem
Reformatorerne indbyrdes herskede der Meningsforskel herom.
Carlstadt godkendte ubetinget Flerkoneri. Melanchton ansaa det
for i visse Tilfælde tilraadeligt. Saaledes opfordrede han i sin
Betænkning om Henrik VIII’s Ægteskabssag (1531) Kongen
bestemt hertil: "Det vil være forsigtigst af Kongen, om han, uden
at skille sig fra sin tidligere Hustru, ægter den nye, thi det staar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:03:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/12/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free