- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / VII Bog. Aarlige Feste /
140

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skuespil

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hele imidlertid har stemmet med Tidens Smag og særlig moret
den lille Christian den Fjerde fremgaar af, at denne bagefter drak
Forfatteren til som Tak for hans Spil[1].

Det paa engang tydeligste og dog besynderligste Udtryk for
Tidens Trang til at se Narren optræde, turde dog vistnok findes
i de kirkelige Kalkmalerier. Nutiden staar fremmed overfor den
Lyst, der her giver sig tilkende, det næsten uhyggelige Tankesæt,
der ikke kan forestille sig selv det alvorligste uden
Tilstedeværelsen af en Nar.

Et af de mest slaaende Eksempler afgiver de fortræffeligt malede
Billeder i Bellinge Kirke paa Fyn. Her ses ikke blot i et Buehjørne
denne morsomme, enlige Nar (Fig. 38). Men selve Jesu Vandring til
Golgatha finder Kunstneren det nødvendigt at indlede med omstaaende
Narrefigur, udrustet med Krumhorn og Hyldebøsse (Fig. 39).

Dette aabner os Indblik i, hvad Datiden – trods sin Glæde
over Narren – gik ud fra som en Selvfølge: at der var en nær
Forbindelse mellem Narren og Djævelen.

illustration placeholder

Fig.39. Narren foran Jesus paa Vejen til Golgatha.
Kalkmaleri i Bellinge Kirke paa Fyn.
(Efter Akvarel af J. Kornerup i Nationalmuseet.)

*



En endnu ejendommeligere Stilling end Narren indtog Djævelen
i det 16de Aarhundredes Skuespil. Denne Figur, der jo tydelig nok var
en Arv fra de rent kirkelige Skuespil, spændte over et endnu større
Omraade end Narren, idet han indbefattede i sig alt, lige fra det
latterligste og ynkeligste til det mest afgørende alvorlige. Nutiden
har ubetinget intet at opstille, svarende til den Spændvidde af
Følelser, som Djævelen maatte vække, naar han viste sig paa
Scenen: han, der paa engang kunde jages i et Musehul af en
gammel Kærling og samtidig maaske lyslevende var tilstede ved
Forestillingen, rede til at forgøre enhver lattermild Tilskuer, for engang
at kunne bortføre hans Sjæl som evigt fortabt til Helvedes Pinsler.


[1] Birket Smith:
Studier på det gamle danske Skuespils Område. S. 192. -- En
Scene som denne lærer En bedre at forstaa Tegels Beretning
(Gustaff den førstes Historia I 177), at Biskop Brask i
Linköping for at underholde og behage Gustav Vasa gjorde
"sigh sjelf til Fastelagen". Smlgn. G. Ljunggrens
Betænkeligheder herved (G. L.: Svenska Dramat, S. 129-30).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:01:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/7/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free