- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / IX Bog. Trolovelse /
219

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Bortfæstningens historiske Udvikling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ordinansen: at Trolovelse ikke gaar over til at blive Ægteskab
blot ved Parternes ægteskabelige Samliv, men gyldigt Ægteskab
kan kun stiftes ved kirkelig Vielse[1].

En langt væsentligere Mangel ved den nye Ordinans var dens
bevidste Uklarhed paa et afgørende Punkt. Med Flid havde den
valgt Betegnelsen "Trolovelse" for den første indledende
Handling, uagtet det var alle vitterligt, at herved havde mange indtil
fornylig forstaaet den samlede Handling, nemlig den ved Præst
udførte Bortfæstning. Dette Navn var dog blevet valgt paa
Bispemødet 1555 og fastslaaet 1582, fordi man netop ønskede at
fremhæve, at de to nye Handlinger ikke var noget nyt, men blot den
gamle Bortfæstnings to Led: Trolovelse og Giftermaal. I
Bortfæstningen lige saa vel som i den nye Ordning betegnede netop
"Trolovelse" kun et indledende Løfte, der umuligt af nogen
kunde misforstaas som fuldt Ægteskab. Det var derimod en dum
og vildledende Sprogbrug, naar man fra den katolske Tid havde
vænnet sig dl at kalde kirkelig eller gejstlig Bortfæstning
(sponsalia) for "Trolovelse", thi i det mindste som sponsalia de
præsenti svarede denne fuldt ud til Giftermaal. Det var netop denne
urimelige Sprogforvirring, der ved den nye Ordning skulde faa
sit Dødsstød.

Ordinansen havde paa dette Punkt den mest indlysende Ret,
men kom just derved til at begaa den mest indlysende Uret.
For at faa et sprogligt Udtryk renset, forplumrede
man et Retsbegreb
. Benævnelsen "Trolovelse" blev saa
langt fra at være en Oplysning, at den netop blev en Fælde. Thi
det kunde enhver sige sig selv, at en hel Befolkning, der i
Aarhundreder havde været vant til at forstaa ved "Trolovelse" den
Art Giftermaal, hvorved Præst er til Stede, nu umuligt kunde
bringes til ot forstaa, at en "Trolovelse" behørigt udført af Præst
ikke var Giftermaal. Det var da ogsaa kun et lille Mindretal, der
virkelig fattede Forskellen mellem før og nu. Hovedmængden
af Befolkningen betragtede fremdeles "Trolovelsen" som det
egentlig ægteskabsstiftende, "Bryllup" derimod ligesom forhen,
som en Fest, det ikke var Hvermands Sag at holde. Ogsaa hvad
denne anden Hovedhandling angik, var de nye Benævnelser
uheldigt valgte.

Gejstlighedens ihærdige Forsøg paa at forklare Befolkningen


[1] J. Nellemann i
Historisk Tidsskrift 5te Række I 395-411 og III 701-6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:02:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/9/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free