- Project Runeberg -  Dagny / 1887 /
177

(1886-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

177

Men det borde ej vara så. Underrättelser borde alltid
hemtas ur första hand, innan man kolporterade dem. Och det fins
icke många första händer härvidlag; strängt taget icke mer än
en: Herbert Spencer, men som sjelf skrifver så, att hvar
bok-synt menniska kan första honom.

Det är icke kännetecknande för »evolutionismen» sjelf att
förespå utplånandet af könsskilnaden i intellektuelt och socialt
hänseende, utan rentaf tvärtom, att i detta som alla andra fall
se rikedom i utveckling och differentiering följas åt; kort sagdt,
evolutionism och socialism äro hvarandras antipoder.

Men till att här skrifva en abc-bok åt pastor Færden
saknas utrymme.

Vi äro nödgade att skyndsamt taga itu med ännu ett lifligt
ställe i författarens första artikel för att sedan få komma till de
följande artiklarne.

När nägot mycket originelt skall sägas, har författaren den
vanan att blygsamt inleda det med påståendet, att vi alla veta
det, redan innan han meddelar oss det. Sä äfven här. »Som
bekant är, daterar sig den moderna emancipationstauken från
franska revolutionen, hvilken på denna punkt som på alla andra
fullbordade den öppna brytningen med kristendomens principer.
Straxt efter proklamerandet af menniskans rättigheter följde
derför som en af dess konseqvenser proklamerandet af qvinnans
rättigheten.

Här har författaren åtminstone en läsare, för hvilken
påståendet är alldeles nytt. Icke påståendet att qvinnans
rättigheter ingå i menniskans och snart skulle låta offentligen höra
af sig, sedan den allmännare eller mera omfattande satsen redan
var uttalad, men det andra påståendet: om franska
revolutionens grundsatser såsom uppenbart brytande med och således
förbrytande sig mot kristendomens.

Franska revolutionens principer voro kristendomens
principer, använda på staten.

Men, säger antagligen författaren, det första kristna arbetet
vände sig ej till staten, utan till de enskilda och de samfund
dessa sä att säga inifrån och frivilligt bildade.

Onekligt. Så tillgick organisationen af kristna samfund
inom den hedniska staten.

Men sedan har tillkommit något annat, som vi — mer eller
mindre rättmätigt — kalla den kristna staten. Den tillkom
först på en sjelfhärskares bud. Staten förblef lika hednisk som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:04:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagny/1887/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free