Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
’205
äktenskapshistoria" är mycket för uttänjd, Toftes ombytlighet framstår
ensidigt, och man tror just icke på den omvändelse, som förf. tyckes
till slut vilja låta oss hoppas med denne herre. Hans inträde i
berättelsen, då man ledsamt nog på blotta skildringen märker, att här
kommer hjälten, smakar ju at’ gammaldags romanteknik. Deremot är
ändringen i Ninas väsen efter bröllopet med Tofte väl gifven. Och
som ett särdeles fint drag framstår det sätt, hvarpå Julia, den blott
af en viss "romantisk ironi" styrda konstnärinnan, aflurar Tofte bans
hemlighet, att han ledsnat på sin alltför fullkomliga hustru, då hon
nämligen med äkta kvinlig beräkning känner sig för just genom att
prisa Ninas förträfflighet. Man jämföre början af sid. 194 med början
af 196!
I "Över de høje Fjelde" samlingens mest helgjutna stycke,
bör påpekas såsom ett nobelt drag, att föräldrarne ej, i likhet med
Brandesliteraturens stående (sit venia verbo) teaterbofvar tecknas som
borneradt gammaldagsfolk, hvilkas gifvet inskränkta åsigter hindra
dotterns personlighetsutveckling i hennes kall. Här finnes sålunda ej
den stora bravurdissonansen på slutet, utan kollisionen löses naturligt
och harmoniskt, just som man väntar af dessa präktiga människor.
Fågelu får ila ut i solskenet och lemnar ej spår af vresigt missmod
efter sig.
Verkligt anslående är särskildt första delen af "Sju flickor".
Ty öfver dessa interiörer hvilar stundom något af det som dock först
och sist utgör glädjen vid ett skönliterärt verk — nämligen poesi.
Och här är det den första ungdomens poesi, den som ingen glömmer.
Bilderna stå kvar i vår själ med belysning och sceneri, säkert och
åskådligt, i lifvets egen oändliga nyansrikedom. Flickornas olika
personligheter äro tecknade högst påtagligt och tydligen efter lefvande
modell, ofta med fint målande smådrag. Deremot äro Kompositionens
verkliga svårigheter vid alla dessa personers entré ej fullt öfvervunna
man ser repliker, skenbart mellan flickorna, men i själfva verket upp
lysningar till läsaren o. s. v. Ej heller saknas i andra delen långörer
Slagskuggorna falla på slutet djupa, men ej derför att lifvets sauna
ideal utmålas som "romantik" och illusioner; tvärtom se vi sorgens
och den ädla försakelsens makt att utveckla personlighetens innersta
i riktning emot det sant ideala.
Sådana äro fru Nybloms noveller. De stå kanske icke på
litera-tureus höjder, men de öppna utsigter mot en klar och fri horizont.
Och det kan vara hög tid att allmänt slå fönstren på vid
gafvel för att få in frisk luft i vitterhetens salar och fördrifva det
tryckande kvalmet, den vekliga parfymdoften.
Fredrik Wetterlund.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>