- Project Runeberg -  Skuggor och dagrar från missionsarbetet i Ryssland /
140

(1914) [MARC] Author: Lars Erik Högberg - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gamla malakanerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

»Det kunde bli något bättre av dig, än vad du nu är. Kom
till mig, skall jag giva dig en bok, så du får lära dig läsa.»

Oklejen gick, och prästen gav honom en abc-bok. Inom
kort hade han gått igenom den. Han återvände då till prästen,
och denne lämnade honom under tysthetslöfte i största
hemlighet en bibel. Han måste ock lova att icke för någon yppa,
vad han läste. Nu hade han kommit till en visdomskälla, som
var outtömlig.

Oklejen läste sin bibel utan någon mänsklig vägledning.
Han började med Gamla testamentet och kom underhand till en
märklig sammanblandning av Gamla och Nya testamentets
läror. I flera fall kan man anse sekten vara mer judisk än
kristen, ja, lagens bud skulle hållas, så långt man utan tempel,
präst och altare kunde uppfylla dem. Dock behölls söndagen
såsom sabbatsdag. Detta fasthållande vid lagens bud har haft
till följd, att många malakaner sedermera övergått till
judendomen. Lagen om de rena och orena djuren och om orenhet
och rening i allmänhet hölls mycket i helgd, och alla, som
icke mottogo denna lära, dömdes enligt Esaia 66: 17 att
förgås. En naturlig följd härav är, att malakanerna ej äta fläsk,
harar, kräftor m. m. sådant. Vidare är att märka, att de
förkasta de synliga tingen i dopet och nattvarden: vattnet, brödet
och vinet. Detta förklaras hava andlig betydelse.
Ursprungligen torde dock icke stiftaren ha gjort det. Det berättas, att
Oklejen, när förföljelserna utbrutit mot honom och hans
anhän-hängare, befallde jordegummorna att, då det nyfödda barnet
första gången badades, nedsänka det i vattnet i Fadrens, Sonens
och den helige Andes namn. Då prästerna sedermera ville
döpa barnen, svarade föräldrarne, att detta icke var av nöden.
De fördes på så sätt in på förnekelse av dopet, och väl
inkomna därpå, började de i Nya testamentet söka stöd därför.
Märkligt är ock, vad man i den delen kan åstadkomma. *)

*) Det är endast ett ställe i Nya testamentet, som talar om vatten
i förening med,kristligt dop, näml. Apg. 8: 36—38. Här invänder
mala-kanen, att Filippus ej var en apostel, blott en diakon, och att han troligen
döpte i överensstämmelse med Johannes sätt att döpa i vatten, liksom,
dopet skett med de 12 lärjungarne i Efesus, (se kap. 19). Malakanerna
liksom Johannes döparen, sätta dopet i vatten i motsats till dopet i Herren
Jesu namn = dopet i ande, dopet i eld, dopet i lidande.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:05:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagrar/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free