- Project Runeberg -  Carl Fredrik Dahlgren, hans lif och diktning.En litteraturhistorisk studie /
84

(1903) [MARC] [MARC] [MARC] Author: Knut Fredlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

titeln: Anmärkningar rörande bruket att förlöjliga religionens läror och
offentliga andaktsöfningar. Orsakerna därtill, de olyckliga följderna däraf
och medlen att dem förekomma 1). Många t. ex. Wallin öfverskattade
styrkan och omfattningen af denna nyvaknade religiositet — mot dennes
entusiasm ställer sig ju Tegnér kritisk; det vill fastmera synas, som om
1800-talets andra decennium äfven på detta område, åtminstone i
Stockholm, mera är en förberedelsetid: på 1820-talet blir det religiösa
intresset i hufvudstaden däremot synnerligen starkt.

Ännu florerade den gamla vältaliga moraliserande och sentimentala
predikostilen. Predikanten vid borgerskapets änkhus, hofpredikanten
Mag. Carl Adam Ipson, som senare slutade i elände, var exempelvis
»stor predikant i Lehnbergska maneret»; han talade ständigt om sorgen
och döden och brukade betecknande nog säga, att evangeliet på 16:de
söndagen efter trefaldighet, som berättar om huru Jesus uppväcker
Änkans son i Nain, var ett »gentilt» evangelium. Men nya riktningar
började äfven här göra sig gällande. Johan Olof Wallin och Carl
Peter Hagberg, båda utgående från Lehnberg, arbetade sig fram till
en ny predikostil. Nya skolans män hade som bekant skarpt fördömt
rationalismens predikan; själfva fingo snart åtskilliga af dess medlemmar
tillfälle att i Stockholm praktiskt genomföra sina teorier. Hedbom fick
tidigt rykte som god predikant s), och äfven Afzelius, som stod Nya
skolan nära, hördes gärna: han predikade synnerligen ofta för den
kungliga familjen s). Om Dahlgrens egen predikostil vid denna tid
känner jag intet, men i teorien hyllade han den nya skolans uppfattning.

Såsom lärare och präst har Dahlgren under dessa år haft en
trägen tjänstgöring och den ekonomiska valutan har nog icke varit
betydlig. Såsom pastorsadjunkt uppbar han en lön af 100 riks. rgs.
jämte fri »skrubb» i kyrkoherdehuset 4), och hans arfvode såsom
lärare har väl ej heller varit betydande. Emellertid synes han hafva
dragit sig bra fram, och det goda lynnet fick ersätta hvad som felades
af detta lifvets goda. I ett bref af sept. 1815 till Afzelius, som vistades
i Finland i och för sitt bröllop, målar Dahlgren på ett förträffligt sätt
sig själf s).

— — »När jag nu ser utöfver lifvet och allt detta larm och
fjäsk bland människor och deras tankars virrvarr och klippor och vågor
och spillror — så tänker jag du är att lyckönska, som får segla in i
hamnen och ej mer behöfver anförtro dig åt vågornas gunst eller onåd.
Människan har tre blomsteriif: Barndomens, då allt är så gladt och
ljuft och himmelskt som de blåa vårsippoma och lärkans första toner,

’) Annonseras i Dagligt Allehanda för den 12 dec. d. fl.

*) I Dagligt Allehanda för den 12 april 1814 anmodas han utgifva en
af honom h&llen predikan pä trycket.

s) Dagligt Allehandas prédikoannonser.

’) Ahnfelt Tankar och löjen s. 66 not **).

*) Finnes bland K. B:s handskrifter (12 blad 4:o).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:06:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dahlgrencf/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free