- Project Runeberg -  Den danske Literaturs Historie fra dens Begyndelse til vore Dage /
II:65

(1881) [MARC] Author: Fr. Winkel Horn - Tema: Danish Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Wessel, Johan Herman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

#Wessel.


færdig Digter, der med ét Slag erobrede sig en af de ypperste
Pladser i vor Literatur. Dette ,, Sørgespil i fem Optog", der
er skrevet i de konventionelle Alexandrinere, saaledes som
dette Versemaal, stærkt afvigende fra sit franske Forbillede,
var blevet formet paa Tysk og Dansk og anvendtes i de
efter fransk Mønster dannede Skuespil, og i hvilket der er
indlagt ,,Arier", gjør paa én Gang Front imod de pseudo-
klassiske Tragedier og de italienske Syngespil, samt de danske
Efterligninger deraf. Særlig gaar Patodien ud over de franske
Tragedier med deres paa den fuldstændigste Misforstaaelse
baade af Poesiens Væsen og af Aristoteles’ Poetik hvilende
Hævdelse af de tre Enheder, Tidens, Stedets og Handlingens,
som Digteren gjennemfører med samme Strænghed som
hans Forbilleder, men paa en saadan Maade, at der op-
naas den pudsigste Virkning. Parodien holder #sig for
øvrigt i alle Henseender saa nær op til sin Gjenstand, som
det paa nogen Maade er muligt. Vi træffe ganske det
samme stereotype Apparat, Helt og Heltinde, Heltens Ri-
val og deres Fortrolige, som i de pseudoklassiske Tra-
gedier; det drejer sig her som der om den fortærskede
Konflikt imellem Kjærligned og Dyd, der bevæger sig i en~
efter alle Kunstens Regler anlagt Handling, i en Dialog, der
er fuld af de sirligste Antitheser og pathetiske Deklama-
tioner om Lidenskab og Pligt. Og saa er det hele gjennem-
ført med en uforstyrrelig Alvor, som lader det sprudlende
Lune, der gjennemstrømmer det i de mindste Enkeltheder,
fremtræde paa den mest glimrende Maade. Med den højeste
Kunst er Modsætningen imellem det platte Æmne og den
konventionelle Ordpragt, imellem Personernes lave Natur og
deres Heltesprog, der jævnlig slaar over fra den højeste Pathos
til den fadeste Trivialitet, benyttet til at frembringe en uforlignelig
komisk Virkning. ,,Kjærlighed uden Strømper" adskiller sig
da ogs~ta fra de fleste andre Parodier derved, at den ikke
blot rammer det enkelte Maal, hvorefter den sigter, men har
II. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:07:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dalihist/0405.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free