- Project Runeberg -  Den danske Literaturs Historie fra dens Begyndelse til vore Dage /
II:172

(1881) [MARC] Author: Fr. Winkel Horn - Tema: Danish Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Oehlenschläger, Adam Gottlob

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det nittende Aarhundrede.
172
tale, dels i Tragedien Baldur, og endelig er der en ny Frem-
gang at bemærke i Hakon Jarl. Men naar vi betænke, at
de nordiske Digte i Steden for at være Overgangen til en
ny Periode i Oehlenschlågers Digterliv tvært imod vare det
Punkt, hvori han kulminerte, hvornæst han efter en kort Tid
at have holdt sig paa samme Højdepunkt pludselig vendte
om og gik tilbage til sit Genis Umiddelbarhed i Steden for
ved fortsat Fremgang i den en Gang begyndte Retning at
gjenerhverve sig samme som et nyt Resultat, saa faar Sagen
et andet Udseende. Hans senere Værker forholde sig ikke
saaledes til de nordiske Digte, som disse forholde sig til de
poetiske Skrifter. Det udvikles, hvorledes den moderne Tra-
gedie kun er en Blomst paa Komediens store Træ, saa at
ingen uden Ironi kan være moderne dramatisk Digter, dyrke
den Digtart, hvortil saa vel Hakon som alle Digterens
følgende Tragedier henhøre. Oehlenschlågers Tragediers totale
Mangel paa Ironi - hvortil den Besindighed, hvormed Dig-
teren skal omfatte sin Inspiration, næsten ganske lader sig
henføre - er deres væsentlige Mangel. Hans umiddelbare
Geni er i alle Grene af Poesien lunefuldt, til Ironi har han
derimod ikke hævet sig undtagen i de Digtarter, hvor hans
Muse egentlig har hjemme, altsaa i Romancen og det umid-
delbare Drama. Saaledes er Thors Rejse til Jothunhejm be-
handlet med en udmærket og dyb Ironi, ligeledes St. Hans-
Aftenspil. I Aladdin, der gaar noget uden for det umiddel-
bare Drama, forsvinder Ironien med det samme, medens
Lunet derimod endnu er frisk og spillende. I Baldur hin
gode, som er en antik Tragedie, bør Ironien ikke søges, og
derfor er denne Digtart lykkedes ham fuldkommen. Idet
han nu i Hakon Jarl betraadte Komediens Enemærker,
saa maatte hans Geni for her at føle sig rigtig hjemme have
fortsat den med de nordiske Digte begyndte Reflexion, hvor-
ved ogsaa dets Ironi vilde have udviklet sig til den højere
Potens, som fordres i denne højere Digtart. Men det synes,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:07:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dalihist/0512.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free