- Project Runeberg -  Den danske Literaturs Historie fra dens Begyndelse til vore Dage /
II:477

(1881) [MARC] Author: Fr. Winkel Horn - Tema: Danish Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nielsen, Rasmus - Nielsen, Rasmus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rasmus Nielsen. 477


- Om J. L. Heiberg og Poul Møller som filosofiske For-
fattere er der talt i det foregaaende.
Rasmus Nielsen er født 1809 paa Fyen, hvor hans
Fader var Husmand. Sognets Præst fik Øje paa hans ual-
mindelige Evner og satte ham efter i nogle Aar selv at have
undervist ham, tyve Aar gammel i Viborg Skole, hvorfra han
blev Student 1832. Han gav sig til at studere Theologi og
tog 1837 Examen med Udmærkelse, tre Aar efter den theolo-
giske Licentiatgrad. I 1841 blev han kaldet til det efter Poul
Møllers Død ledige Professorat i Filosofi. Han var fra første
Færd af en ivrig Tilhænger af Hegels spekulative System,
som de tidligste af hans mange Skrifter er stærkt paavirkede
af, men da Kierkegaards Forfattervirksomhed udfoldede sig,
havde denne for Nielsens Vedkommende et fuldstændigt Omslag
til Følge; han brød med den Hegelske Filosofi og stillede sig
paa Kierkegaards Side. I sit Skrift ,,Evangelietroen og
den moderne Bevidsthed" (i 849) staar han væsentlig paa
det Standpunkt, han siden har fastholdt, og fra hvilket
Tro og Viden viser sig som absolut uforenelige Modsæt-
ninger. I et Par kritiske Skrifter vendte han sig særlig
polemisk imod Martensen og hævdede i Lighed med Kierke-
gaard, at Kristendommen kun kan være Gjenstand for per-
sonlig Tilegnelse, ikke for spekulativ Opfattelse, og denne An-
skuelse, der altsaa medfører absolut Forkastelse af Theologien
som Videnskab, udviklede han fra :~u af i en Mangfoldighed
af dels populære, dels i videnskabelig Form holdte Skrifter.
I nøje Sammenhæng med hans Opgivelse af den spekulative
Filosofi staar hans Forhold til Fagvidenskaberne. Spekula-
tionen havde bemægtiget sig alt Erfaringsstof og faaet det til
at gaa op i den filosofiske Erkjendelse, saa’ Tilværelsen som
identisk med Tænkningen og gik dermed i Staa. ,,Den tyske
Filosofis Bevægelse efter Hegel var kun Kalejdoskopet, der
drejedes, det var de samme gamle Glasstumper, kun i nye.
Forbindelser." I Modsætning hertil kastede Rasmus Nielsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 19:50:04 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dalihist/0817.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free