Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Edvard Brandes
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
han skabte omkring sig, kom den politiske og literære Agitator til at træde
i Forgrunden, og der blev sjælden Tid og Ro til en uhildet Dom over den
øvrige væsentlige Del af hans Gjerning: hans kritiske Studier og hans
Skuespildigtning. Fra Modstandernes Side nøjedes man ofte med et eller
andet tomt Postulat. Man har endogsaa villet betegne dette Forfatterskab
som „umoralsk“, skjønt det har noget af sin bedste Styrke i dets fint
følte, sørgmodige Medfølelse med menneskelig Svaghed og menneskelige
Vilkaar. Gaar man Rækken af Skuespillene igjennem, møder man en
Mangfoldighed af Skikkelser og Forhold, der afspejler Nutidsliv, saaledes som
det leves omkring os, og som gjennem Forfatterens Skildring fortæller os
om selve Livets strænge og ubønhørlige Moral. Hvor kjærligt og nænsomt
er ikke Fader og Datter tegnet i „Et Brud“; hvilke gode og dybe Ord
taler ikke den gamle Vismand Flose i „Asgerd“, og hvor stærkt og
overbevisende er ikke Konflikten skildret i „Under Loven“. Ikke desmindre er
det blevet sagt om Edv. Brandes Digtning, at den udmærker sig mere ved
nøgtern Intelligens end ved Gemyt. Ganske vist – Brandes foretrækker
de dæmpede Farver og stille Ord, men Pulsslaget banker ikke mindre
stærkt bag ved dem. Det er en klar og behersket Kunst, der overbeviser
uden at behøve at tage sin Tilflugt til nogen Art af Deklamation.
Som Dramaturg og Skuespildigter indtager Edv. Brandes sin Plads
mellem de første og betydeligste; naar det i en Aarrække har set ud, som
man ikke fra alle Sider vilde anerkjende dette, skyldes det kun den
Omstændighed, at man i al Almindelighed har haft vanskeligt ved at skille
den dramaturgiske og dramatiske Forfatter fra Politikeren og Publicisten,
saaledes at Portrætet helt og holdent kunde komme til sin Ret.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>