Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Otto Benzon - Gustav Esmann
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Enaktsstykker „Provisorisk“ (Folketeatret 1886) og „Tilfældigheder“ (det
kgl. Teater s. A.). Men „En Skandale“ er mere udpræget kjøbenhavnsk,
Vittigheden mere tilspidset og sammensat med endel Samfundssatire, som
dog er saa tilpas afmaalt, at Stykkets og Figurernes komiske og
dramatiske Virkning ikke paa noget Punkt overskygges af de satiriske Udfald.
Komedien har tillige det Fortrin, at den er fortræffelig bygget; det Interieur
og de Figurer, Tilskuerne har for Øje, gjør Indtryk som et Stykke
troværdig Virkelighed, og endelig er der tilstrækkelig Spænding til, at Komedien
interesserer ogsaa i rent dramatisk Henseende. – Sin Smag for
Samfundssatire gav Otto Benzon sig langt stærkere i Vold, da han skrev 5 Akts
Lystspillet „Sportsmænd“ (opført 1891 paa Folketeatret); men forøvrigt har
dette Arbejde sin væsentlige Styrke i den vittige Replik og i en Række
Typer, som – om end delvis tegnede med nogen Overdrivelse – maa
siges at være tagne paa Kornet. I „Anna Bryde“, Skuespil i 3 Akter og
et Forspil (opf. 1ste Gang paa det kgl. Teater 7. Marts 1894) er det et
Ægteskabsforhold, Forf. har taget op til Behandling, og ganske vist røber
ogsaa dette Arbejde den kyndige Dramatiker, men det er, ligesom der
savnes fast Bund under Fødderne; det skorter paa Forf.’s sædvanlige
slagfærdige og muntre Vid, og Indtrykket bliver i det hele mat og
utilfredsstillende. Med „Moderate Løjer“, Lystspil i 5 Akter (det kgl. Teater 1ste
Gang 5. Jan. 1900) vendte Otto Benzon tilbage til en lettere Genre, og
skjønt Stykket er mærkelig løst bygget og ikke taaler Sammenligning med
Forf.’s forudgaaende Produktion, gjorde det dog ikke ringe Lykke og
oplevede i et Par Sæsoner nogle og tredive Opførelser. Atter her var det den
vittige og muntre Replik, der gjorde Udslaget.
Som specifik kjøbenhavnsk Forfatter – og den mest kjøbenhavnske
af dem alle – maa nævnes Gustav Esmann. Han er opdragen i Provinsen,
men han var inkarneret Hovedstadsmenneske fra den første Dag, han som
ung Student kom til Kjøbenhavn, og de mangehaande Typer og Fænomener,
som hører til en stor Byes Hverdagsfysiognomi, blev bestandig Grundlaget
for hans Forfatterskab.
Gustav Esmann fødtes den 17de August 1860 i Kjøbenhavn, men
kom snart efter til Viborg, idet Faderen, daværende Kaptajn (senere General)
E. forflyttedes til denne Byes Garnison. 1877 blev Gustav Esmann Student,
og nogle Aar efter knyttedes han som Medarbejder til „Politiken“, da dette
Blad stiftedes 1884. I sin Debutbog „Gammel Gjæld“, to Noveller (1885)
viste Esmann strax betydelig Modenhed som Forfatter: en klar, elegant Stil,
anskuelig og levende Menneskeskildring. Den første af Novellerne, som har
givet Bogen Navn, er den betydeligste og alt i alt noget af det bedste,
Esmann har skrevet. Brevet fra Vilh. Glahn til hans Ven, der fortæller om
et Livs Lykke forspildt, har en Varme og Ægthed i Følelsen, der ikke
erstattes af den „Følsomhed“, Esmann senere hen – som den snilde og
habile Skribent, han var – yndede at kæde sammen med sin Ironi og
Vittighed. Der var vistnok paa Bunden af denne kølige og skeptiske
Forfatterpersonlighed en god Del Sentimentalitet, som i og for sig kunde være
ægte nok, men naar den fik Form i hans Bøger og Skuespil, kom den let
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>