- Project Runeberg -  Danmark. Illustreret Kalender / for 1892 /
26

(1886-1893)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Minderuner 1891 med Portræter - William Behrend: Niels W. Gade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 6

Disse Værker — siges det undertiden — er
vistnok skrevne af en Mester i sin Kunst, men de
kan ikke mere tilfredsstille vor Generation, og ofte
føjes der til en stille Tvivl om, hvorvidt de fleste
af dem vil kunne hævde sig gennem de kommende
Tider. For saa vidt har man Ret i denne Tale,
som Gade, der, hvad just er fremhævet foran,
tilhørte en svunden Kunstnergeneration, ikke havde
i sin Magt at give det, der mest bevæger sig i
Nutidsslægtens Følelsesliv, Udtryk i sin Musik, men
ellers er det kun kortsynet og overfladigsk at se
saaledes paa Gades Kunst. Den skal ikke vejes
paa en enkelt Generations Vægt, ti den tilhører
alle Generationer. Dens ypperste Frembringelser er
i Slægt med den store, nedarvede Kunst, og de
er selv stor Kunst. Det var netop Gades Mission
at være den Tonekunstner, der her hjemme skulde
virke i den store Kunsts Tjeneste, ikke blot
gennem de Værker, han udefra indpodede i vort
Musikliv, men ogsaa gennem de Værker, han selv
frembragte. Fra sin første Ungdom elskede han
Musikens Heroer i Begyndelsen af Aarhundredet,
særlig Beethoven og Schubert, og da han kom til
Leipzig i sin frodigste Udviklingstid, naade han ved
Mendelssohns Hjælp en endnu dybere Forstaaelse
af deres Værker. Fuldt fortrolig med og helt
opfyldt af deres Aand blev Gade den eneste
Komponist her hjemme, der tilstræbte og ævnede at
frembringe Musik i den store klassiske Stil. Han
blev den »tyskeste« af alle danske Komponister,
ikke saaledes at forstaa, at hans danske
Afstamning og Naturel ikke skulde skinne igennem i hans
Musik, men saaledes at han vilde bort fra og kom
bort fra, hvad der dengang var og til Dels endnu
er den danske Tonekunsts hemmende Tyngsel:
Ængstelsen for at vove sig ud paa de store Dyb- •
der, Trangen til at blive inden de smaa Former

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:14:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/danillkal/1892/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free