- Project Runeberg -  Resa i Sverige år 1830. Innehållande underrättelser rörande detta rikes handel, sjöfart, jordbruk, bergsrörelse ... / Del 1 /
151

(1834-1835) [MARC] Author: Alexandre Daumont Translator: Fredrik Bernhard Cöster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 10. Dalarna. Dalarna. — Åtskilliga seder och bruk. — Lekar. — Dansar. — Giftermål. — Socknar. — Stark känsla af oberoende. — Ägodelning. — Böjelse för äganderätt. — Invånarnes rådighet och urskiljning. — Märkvärdig näringsflit. — Hungersnöd och barkbröd. — Periodisk utvandring om våren. — Måttlighet och föda. — Gästfrihet. — Klädedrägter. — Ett bröllop i Dalarna.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de närmaste husen i byn inqvarteras de
främmande. Bruden begifver sig nu, om byn är
aflägsen från kyrkan, till kaplansgården, att der,
i tid följande dagen, iklädas sin skrud. Derifrån,
öfver kyrkvallen, sker också det egentliga
brudtåget, sedan brudgummen, ridande med brudskaran,
hunnit ankomma. Någon gång klädes bruden
hemma, då hon åkande beger sig till kyrkan. Vid
kaplansgården ordnar sig tåget.”

”Först går kyrkvaktarn eller spögubben, med
en liten käpp eller sticka i handen, näst honom
spelmännen, och derefter brudgummen, klädd i
den högtidligaste drägten, beledsagad af någon
ansedd man inom hans slägt (kallad brudsven
eller reduman), eller också af soldaten i roten,
samt åtföljd af en skara brudriddare [1]. Efter
dem uppträda brudpigorna, 8 eller 10, i en
särskild drägt, nära lik den, i hvilken bruden sjelf
visar sig i kyrkan nästföljande söndag, då hon
heter ungbrud. De bära gröna kjortlar, svarta
tröjor, om halsen flera rader glasperlor, och på
fingrarna många förgylda silfverringar, med


[1] I Sverige rådde, under en del af medeltiden, en sådan
laglöshet, att våld och qvinnorof icke ansågos för brott; tvertom
gjorde man sig en heder deraf; en brud kunde derföre ej med
säkerhet föras till altaret, med mindre hon på sin väg beskyddades
af ett talrikt följe. Man såg sig föranlåten att utfärda
en lag om qvinnofrid och att hota med himlens straff. Detta
är ursprunget till den mängd brudriddare, som än i dag
figurera vid bröllopp på landsbygden.                  Hr Daumonts not.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:24:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/daumresa/1/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free