Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Afgud. Afgudadyrkan. Afguderi - Aflat. Efterskänka
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
AFGUD. AFGUDADYRKAN. AFGUDERI. AFLAT. EFTERSKÄNKA. 13
kärlek. Jag kommer visserligen att hädanefter lida
förföl-ser af mina bröder, men jag vill gärna uthärda dem för
Jesu skull.»
Många slags gudar. — En missionär skrifver om en
hednisk kvinna, som han besökt: »Hon hade fyra afgudar
i sitt rum — en för sig själf, en för sin man och för
hvardera af sina två barn. Hon stoppade med största andakt
mat i munnen på dessa smutsiga fula afgudar, men de åto
naturligtvis ingenting. Jag försökte att visa henne det
dåraktiga i hennes handlingssätt, men hon lät icke säga sig. —
Många hedniska folkslag tillbedja icke blott bilder af trä,
sten etc., utan också alla möjliga djur. De vilda stammarna
i västafrika t. ex. hafva heliga apor, krokodiler, ormar o. s. v.
Dessa djur matas och vårdas på bästa sätt, hvadan de med
tiden blifva i viss mån tama. Och ve den, som tillåter sig
att tillfoga dessa djur något ondt! Deras tillbedjare
hämnas utan försköning på den djärfve.
Dubbla altaren. — Det finnes än i dag många
människor, som handla i likhet med den där konungen, som lät
bygga två altaren i sitt tempel och offrade på det ena åt
Kristus, på det andra åt djäfvulen, på det han icke måtte
för törn a någondera utan stå väl hos båda. — Inom
kristenheten borde man dock veta, att ingen kan tjäna två herrar
(Matt. 6: 24).
Aflat. Efterskänka. (Se äfven Förlåta.)
Bibelställen, men icke i den katolska kyrkans mening: Matth. 18: 27, 32.
Joh. 20: 23.
Strötankar: Med aflat menades egentligen under medeltiden efterskänkande af
de botöfningar, som enligt katolsk lära äro ett nödvändigt villkor för
syndaförlåtelse, men aflat blef så småningom och var vid Luthers
framträdande som reformator i själfva verket liktydig med syndaförlåtelse. Ehuru
aflat sålunda i denna mening icke är ett bibliskt hufvudbegrepp, belysa vi
det dock här med några historiska exempel, dess hellre som
aflatsmiss-bruket gaf en yttre anledning till reformationen.
Aflåten. — Påfven Julius II († 1513) begynte att bygga
en präktig kyrka i Rom, men lämnade den ofullbordad. Hans
efterträdare Leo X önskade att fullborda henne. För att
erhålla de därtill nödiga pänningarna, lät han förkunna en
allmän aflat för alla, hvilka genom motsvarande gåfvor ön-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>