- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XI. Bind. Maar - Müllner /
149

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Marstrand, Vilhelm Nicolai, 1810-73, Maler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

(til Eckersberg): «Jeg har alt set meget, næsten for meget, thi man
overfyldes af Ideer, og det ene fortrænger det andet, uden at
Sjælen faar Tid til at bearbejde dem. Fantasien bliver derved
uvirksom, og hvad min angaar, har den nu først rømmet de af de
gamle Beboere opfyldte Værelser, og de nye, der flytte ind,
rumstere saa frygteligt, inden de finde deres Plads, at jeg naturligvis
er ganske uskikket til at faa et ordentligt Syn paa Tingene og
komme til rigtig Besindelse om, hvad jeg egentlig først skal tage
fat paa. Her er jeg alt over en Maaned og gjør intet!» I disse
uforbeholdne Ytringer læses hans kunstneriske «Sturm- und
Drangperiode» uden Vanskelighed mellem Linjerne.

Og dog blev Italien det Sted, hvor der skjænkedes ham den
betydeligste Gave til hans Genis Udfoldelse og Blomstring. I sin
Mindetale over den afdøde ved Kunstakademiets Aarshøjtid 1873
sagde Julius Lange, at «først i Italien syntes Skjønheden ret at
være gaaet op for ham»; en anden Biograf har brugt det ikke
mindre træffende Udtryk, at «Italien nobiliterede ham». Det gik
M. som mange af Skjønhedens Apostle før ham, at han først i
Rom fik den stærke Impuls, som fører ud over det døde Punkt
langt ind i Skjønhedens Rige. I tvangløst og muntert Samliv med
dygtige Kunstfæller og Kammerater af forskjellig Nationalitet, under
den stærke Sol og den blaa Himmel, omgiven af Oldtidens Ruiner
og Mindesmærker som Baggrund for et rigt sydlandsk Folkeliv
faldt det ham som Skæl fra Øjnene. Han gjorde overalt
Opdagelser, alle Vegne modtog han varige Indtryk, alt syntes ham
skikket til malerisk Behandling; Poesiens og Kunstens Fe traadte
ham smilende i Møde, hvor han end færdedes: paa Gader og
Stræder, ude mellem Ruinerne, i Osterierne og Vignerne, i
Kampagnen som i Bjærgbyerne. Der opstod et intimt Forhold mellem
Kunstneren og Italien, ja, man kan sige, at M. tog noget af Sydens
Sol hjem med sig til Norden, paa hemmelighedsfuld Maade
opsamlet i sin Sjæl, og at han, hver Gang den var paa Nippet til
at slippe op, vendte tilbage til Rom, Neapel eller Venedig for at
indsamle nyt Forraad til at staa imod med. Naar Mismod eller
mørke Tanker knugede ham, malede eller tegnede han sig til Ro
ved sine italienske Minder. Hvad han har set, oplevet, iagttaget
og bevaret i Erindringen fra de Aar, han levede syd for Alperne,
grænser til det utrolige; hans mangfoldige Pennetegninger ere den
Dag i Dag et levende Vidnesbyrd derom.

Sin Fortid tro søgte M. til Folkelivet, thi en Fristelse, som et

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:35:31 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/11/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free