- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XI. Bind. Maar - Müllner /
616

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lange-Müller, Peter Erasmus, f. 1850, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ejendommelige og betagende Motiver, hvis Primitivitet ligesom varslede
om en hel ny Retning i dansk Musik.

I 1878 optraadte han som dramatisk Komponist med Operaen
«Tove» (Op. 7), hvortil han tillige selv havde skrevet Texten.
Uagtet dette Debutarbejde led af Mangler i scenisk Henseende og
med Hensyn til historisk Kolorit, indeholdt det dog ogsaa store og
ejendommelige musikalske Skjønheder, hvorfor det senere er blevet
udgivet i Udtog af «Samfundet til Udgivelse af dansk Musik».
Hos Publikum kan det vel ikke siges at «Tove» slog igjennem,
men desuagtet fangede Scenen Komponistens Kjærlighed, og stadig
er han under sin forskjelligartede Virksomhed vendt tilbage til den
dramatiske Musik, i hvilken han har forsøgt sig i flere Retninger.
Efter den yndefulde og friske Musik til det lille Lystspil «I Mester
Sebalds Have» (Op. 13) samt For- og Mellemaktsmusikken til
Kaalunds «Fulvia» (Op. 15) fulgte i 1883 Operaen «Spanske Studenter»
(Op. 22), et Forsøg i Opera comique, der strax vakte en Del
Opmærksomhed, men dog tillige viste, at dette Felt laa hans Naturel
for fjærnt, i det der trods mange heldige Steder, hvor den spanske
Kolorit kom godt frem, føltes en vis Tunghed, som ikke passede
til Stilen. Hans næste Arbejde, Musikken til Drachmanns «Der
var en Gang –» (Op. 25), opført 1886, er ubetinget det, der har
bragt hans Navn videst om, og har opnaaet et stort Antal
Opførelser; navnlig ere Zigeunerviserne og Serenaden fortræffelige,
hvorimod den bekjendte Midsommervise næppe kan siges at have
løst den Opgave, som Textforfatteren synes at have sat sig: at
skabe en Folkesang. I 1887 indleverede han til det kongl. Theater
Operaen «Fru Jeanna» (Op. 30) til Text af E. v. d. Recke, der
strax blev antagen, men først efter flere Aars Henliggen og
adskillig Avisfejde blev opført i1891; den gjorde ikke Lykke og
opnaaede ikke ret mange Opførelser. End videre har L.-M. skrevet
Musik til Drachmanns «Ved Bosporus» (Op. 41), E. Christiansens
«Peter Plus» (Op. 42), Reckes «Hertuginden af Burgund» (Op. 44)
og E. Christiansens «Letizia» (Op. 48).

Har L.-M.s dramatiske Komposition ved Siden af saa meget
godt og smukt, som den uomtvistelig rummer, dog ikke kunnet
føre til fuld Tilfredsstillelse hverken for Komponisten eller for hans
Publikum, er derimod den kormæssige Musik med eller uden Solo
vistnok den, hvori han har vundet sine smukkeste Sejre. Hertil
høre «Niels Ebbesøn» (Op. 9) for Barytonsolo, Mandskor og
Orkester, Kor- og Kvartetsange for Mandsstemmer (Op. 10), hvori den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:35:31 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/11/0618.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free