- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XIII. Bind. Pelli - Reravius /
281

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Preisler, Johan Martin, 1715-94, Kobberstikker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Gang var dansk Gesandt i Paris, vandt ham for Danmark og sendte
ham til Kjøbenhavn. Her stak han en Prøveplade, med Motiv fra
Kongens norske Rejse, og 1744 fik han en Aarpenge af 300 Rdl.
d. K. og blev kort efter (1745) Hof kobberstikker. Det vides, at
han ikke holdt sig borte fra «Male- og Tegneakademiet», som
den Gang med sine 10 eller 12 «Discentes» ynkelig vegeterede hos
Mad. Lyders, men at han tegnede og vel ogsaa underviste i
Tegning der. Da Eigtved endelig var traadt i Spidsen for Akademiet,
begyndte dette saa smaat at komme paa Fode; P. blev dog først
Professor efter Akademiets Overflytning til Charlottenborg 1754.

1747-48 fuldendte han sin Christian VI efter J. S. Wahl, sin
Frederik V og Dronning Louise efter Pilo, og da O. H. v. Lode
(X, 355) var død bort fra det ham overdragne Arbejde, «Kongerne
af det oldenborgske Hus i Danmark», efter kun at have fuldført
et eneste Blad, gjorde P. de øvrige (til J. H. Schlegels Værk).
Af P.s talrige andre, til Dels fortræffelige Portrætstik kunne nævnes
hans Wiedewelt efter Als, hans Klopstock (1780) efter Juel, hans
Dr. Münter (1775), hans Wasserschlebe, i Buste, efter egen
Tegning. Et godt Stik efter Salys Rytterstatue paa Amalienborg, paa
2 Plader, for Asiatisk Kompagni skyldes P.; et Par Stik efter
ovennævnte Piefre er ikke uden Fortjeneste, hans «Bakkanal» (1752)
efter samme Maler er derimod svagt, og det samme gjælder om
de fleste Arbejder fra P.s senere Aar, som «Loth og hans Døtre»,
«Souverænitetsakten» efter Heimbach, «Jonas i Ninive» efter Salvator
Rosa, «Apostelen Peter i Fængselet» efter Guido Reni, «Madonna
della Sedia» (1784) efter Rafael o. a. P. stak ogsaa efter sin egen
Komposition, men uden større Held (som «Kong Salomos Dom» o. l.).
Hans bedste Periode var overhovedet ikke af lang Varighed; ikke
faa af hans Stik, særlig da Portrætterne, ere fortræffelige – i det
mindste i Forhold til, hvad vi ellers her hjemme i hans bedste Dage
kunde yde –, mange andre hæve sig derimod ikke i større Grad
over det almindelige og mangle Kraft, Varme og Dybde i Udførelsen.
– Som Professor ved Akademiet spillede P. ikke nogen
mere fremragende Rolle; at han i sidste Øjeblik i Akademiets Port
standsede den unge Thorvaldsen, der modløs vilde flygte bort fra
Konkursen, og saaledes maaske har haft en uberegnelig Indflydelse
paa dennes og den danske Kunsts Skæbne, fortjener at berøres.

Af Karakter og Væremaade var «den ejegode, vennehulde P.»
(Rahbek) mild og ædel, trofast og varmtfølende, elsket og afholdt
af alle, med hvem han kom i Berøring. Han var siden 14. Juni

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:31:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/13/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free