- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XV. Bind. Scalabrini - Skanke /
100

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Scheibe, Johan Adolph, 1708-76, Komponist og musikalsk Forfatter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Musikinstituts Undergang og Brydningerne mellem de forskjellige
Smagsretninger affødte en interessant litterær Fejde imod den italienske
Opera, som tør antages ikke at være undgaaet Glucks aarvaagne
Opmærksomhed, en Formodning, der bestyrkes ved, at man i hans
«Telemacco», den første Opera, han skrev efter Opholdet i
Kjøbenhavn, har fundet de tidligste Spor af en ny Stil. Det vægtigste
Indlæg i denne Strid var S.s «Thusnelde, ein Singspiel in 4
Aufzügen» med en udførlig Indledning «von der Möglichkeit u.
Beschaffenheit guter Singspiele», der udkom 1749, og hvori Glucks
Ideer til en Reform af Operaen foregribes. De, samme Tanker,
der findes i Dedikationen af «Alceste», ere allerede udviklede af
S. i Fortalen til «Thusnelde» og de Afsnit af «Der kritische
Musikus», hvortil den henviser. Et og andet hos S. – f. Ex. hans
Ideer om «Sprogets Melodi», om alle Kunsters Samvirken i
Syngespillet og den Tanke, at Komponisten helst tillige burde være
Digter og Filosof – peger endog videre ud i Tiden, hen imod
det Wagnerske Musikdrama. Der er Grund til at tro, at det var
paatænkt, at det italienske Operaselskab, hvortil der netop det
Aar, da Gluck stod i Spidsen for det, var engageret et delvis tysk
født Personale, skulde have opført «Thusnelde». Dette ses
imidlertid ikke at være sket. Musikken var komponeret, men er ikke
bevaret.

I 1749 tog S. Bopæl i Sønderborg, hvor han oprettede en
Musikskole for Ungdommen og beskæftigede sig med litterære og
musikalske Arbejder. Et af de første var hans tyske Oversættelse
af «Peder Paars» (1750), som han siden omarbejdede og udgav
paa ny i 1764 tillige med en Biografi af Holberg, til hvis
Omgangsvenner han i flere Aar havde hørt. Fra Tiden i Sønderborg
skrive sig ligeledes den lærde Afhandling «Vom Ursprung u.
Alter der Musik» og en stor dramatisk Oratoriedigtning, «Der
wundervolle Tod des Welterlösers», med en kritisk Fortale om
Passionsmusikken. Begge disse Skrifter udkom 1754, medens Musikken
til Oratoriet først senere blev komponeret.

Skjønt fraværende vedblev S. dog at være knyttet til Hovedstadens
Musikliv. Da der igjen blev dannet et musikalsk Selskab,
som 1751 indviede sin nye Koncertsal i Raadhusstræde, var det
ham, som efter Opfordring digtede og komponerede Indvielseskantaten,
og for dette Selskab skrev han derefter bl. a. Musikken til
«Sørge- og Klagesangene» over Dronning Louise (1752) og
Oratoriet «Abbildung der Martern u. des Todes unsers Erlösers Jesus

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:31:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/15/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free