- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XV. Bind. Scalabrini - Skanke /
399

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Schwarz, Frederik, 1753-1838, Skuespiller

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

øjeblikkelig at tage sin Afsked. Under disse Forhold kom S. en
Dag i Samtale med Eickstedt, og Resultatet blev et Samarbejde
mellem de 2 Mænd, der gjensidig benyttede hinanden til Fremme
af deres Ønsker: S. den mægtige Statsminister til at knække
Holsteins Magt, Eickstedt den ringe Aktør til at skaffe sig Indflydelse
paa Theatrets Styrelse, hvorefter han paa Grund af sin Amourette
med Jomfru Møller (ɔ: Mad. Frydendahl) higede. 8 Dage efter
denne Samtale forelagde S. Eickstedt et fuldt udarbejdet Forslag
til en Omordning af Theatrets Styrelse, der vandt Excellencens
Bifald; ligeledes lykkedes det S. – dog kun med Opbydelsen af al
sin Snildhed – at indgive Eickstedt Tanken om at kalde
Warnstedt til administrerende Direktør. Hvad de 2 havde udpønset i
Stilhed, fik kort efter kongl. Stadfæstelse. Stod end saaledes baade
Eickstedt og navnlig Warnstedt i Taknemmelighedsgjæld til S., lod
hans Udnævnelse til Instruktør sig fuldt ud forsvare under
Henvisning til, hvad han alt da havde ydet som Kunstner: allerede 2
Aar forud havde han ved sin Udførelse af Figaro i Beaumarchais’
«Barberen i Sevilla» (Febr. 1777) vist sig ikke alene som en
selvstændig og intelligent Kunstner, men tillige som den nye Tids
Repræsentant; ogsaa hans Virksomhed i «det dramatiske Selskab»,
fremfor alt Iscenesættelsen af «Balders Død», havde dokumenteret
hans Instruktørgaver. Han blev ogsaa af stor Betydning som
Instruktør saa vel for yngre som for ældre, de første ved en
omhyggelig direkte Undervisning, de andre ved indirekte Paavirkning.
S. var ikke fyldt 25 Aar, da han udnævntes til Instruktør,
det er derfor intet Under, at han endnu ikke var den
almenanerkjendte Kunstner, han senere blev, en halv Snes Aar senere
vidnede Pram netop for «kommende Tider», at S. var «den sande
Kunstner, der med ægte Kunstnerflid opdyrkede sit Talent til
virkelig eminent Storhed, fortjente derved at sættes til at være Mester
for gode Skuespillere og de tilvoxendes Leder og Danner». 40
Aar gammel stod S. paa Middagshøjden i sin Kunst: «man kan
vel», skriver H. P. Haste ved denne Tid, «uden at træde nogen
for nær kalde S. vor største dramatiske Kunstner, især naar man
betænker, hvor mange og til Dels heterogene Fag, han spiller».
S.s Repertoire strakte sig «fra de mest komiske til de mest
tragiske Roller, fra den unge Mands til Oldingens» (Haste); med rette
kaldte Tode ham «den største dramatiske Proteus». Et Par Sammenstillinger
af hans Repertoires Mærkepæle vil vise, hvor stor og omfattende
en Forvandlingskunstner han var: han spillede med lige

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:31:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/15/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free