- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVI. Bind. Skarpenberg - Sveistrup /
69

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skovgaard, Joakim Frederik, f. 1856, Maler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ogsaa til Charlottenborg, hvor han i 1890 foruden et Familiebillede
af sjælden monumental Holdning, «En Moder med sine Børn»,
udstillede «En Hyrdedreng med sine Faar paa Vejen til Civita
d’Antino», der erhvervedes af Nationalgalleriet, og hvor han i 1892
hædredes med Aarsmedaille for «Piger hente Vand i Lirifloden».
Af Landskabsbilleder og Genrestykker over Motiver fra Danmark,
Halland og Italien malede S. ogsaa i de følgende Aar ikke faa,
og adskillige af dem have til Trods for de i sig selv helt beskedne
Motiver høj og ejendommelig Værd netop ved Kompositionens og
Linjeføringens storladne Præg; det samme gjælder om hans
prægtige keramiske Arbejder og om de Illustrationer, han har udført,
først og fremmest om de ypperlige Tegninger til Grundtvigs «Den
signede Dag» (reproducerede i Træsnit paa Foreningen «Fremtidens»
Forlag).

Fra Slutningen af Soerne har han imidlertid, uden at give
Afkald paa ogsaa at skildre Hverdagslivet, søgt større Æmner,
navnlig bibelske eller kirkelige. Rækken af de herhenhørende
Kunstværker aabnedes i 1888 af «Bethesda Dam» (Forsamlingshuset
Bethesda i Kjøbenhavn; udmærket lithograferet af Johan
Rohde), vel det af alle danske Malerier, der har mest af Underets
Stemning over sig; i 1890 kom «Christus fører Røveren ind i
Paradiset» (Manø Kirke) med dets stærke Vidnesbyrd om Kunstnerens
Aandsfrændskab med den tidlige Renæssances Mestre, i 1893 den
gribende Situations- og Karakterskildring «Peninna spotter Hanna»
og i 1894 Kolossalbilledet «Christus i de dødes Rige», inspireret
af Grundtvigs «I Kvæld blev der banket paa Helvedes Port» og
vældigt i Stemningen som dette. Nævnes bør end videre det
store «Bebudelsen» i Helligaandskirken i Kjøbenhavn og den
paabegyndte omfangsrige Billedrække i Viborg Domkirke. Som
Plastiker har S. udført enkelte interessante Værker, saaledes det
originale Bjørnespringvand til Kjøbenhavns nye Raadhus. Mellem de
danske Malere indtager S. en fremragende og højst ejendommelig
Stilling. Oprindelig nær knyttet til den ældre nationale Skole
staar han med dennes bedste Egenskaber, Renhed, Ærlighed og
Varme i Følelsen og usvigelig Respekt for Naturformerne; dermed
forener han en Fantasiens Styrke og en Evne til grandios
Fremstilling, som i Nordens Kunst er saare sjælden eller snarere
enestaaende. Kolorist i moderne Forstand er han ikke, men hans
Farvegivning, der ofte kan minde om Freskomaleriets, aldrig
indsmigrende, altid alvorlig stemt, som den er, staar i afgjort

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 21:37:13 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/16/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free