- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVI. Bind. Skarpenberg - Sveistrup /
225

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Spindler, Johanne Marie Christine, 1781-1861, Skuespillerinde

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

rige Vestindianer Simon Martin Spindler (f. 11. Okt. 1785 paa St.
Croix, d. 28. Nov. 1871 paa Kjøbenhavns Sygehjem), og 4. Marts
1811 ægtede han hende i Kjøbenhavn. «Nu begyndte der», efter
Phisters Beretning til P. Hansen, «et Liv! En herskabelig Lejlighed,
et stort Tjenerskab, Heste og Vogne, aabent Bord for alle
gode Venner, især dem fra Theatret, pragtfulde Toiletter, kostbare
Smykker, kort sagt alt, hvad der kan faas for Penge, og hvad en
extravagant Kvindes Luner kunne finde paa at ønske af Livets
Behageligheder.» Om virkelig Nabobbens Pengekasse var tom, som
samme Kilde vil vide, da Mad. S. igjen søgte til Theatret, eller
om hendes kunstneriske Trang drev hende der hen, hvor Døren nu
efter Hauchs Afgang og Holsteins Tiltræden stod hende aaben,
eller om Theatret efter Jfr. Rosings Død har søgt at gjenvinde
hende, lader sig ikke afgjøre. Nok er det: Mad. S. ansattes i
Juni 1812 som Skuespillerinde med den ikke ringe Gage af 700 Rdl.
og gjenoptraadte 21. Sept. s. A. i sin Ungdoms Debutrolle, Emmy
i «Falsk Undseelse». Det kneb dog noget med strax at faa fast
Fod paa Scenen: efter Debutaftenen kom Mad. S. i Sæsonens Løb
kun 3 Gange paa Scenen, men da Jfr. Rosings umiddelbare Efterfølgerske,
Jfr. Busk, ogsaa var bortrevet ved en tidlig Død (1813),
blev der Plads for Mad. S., og hun spillede sig snart gjennem et
stort og forskjelligartet Repertoire ind i Publikums Gunst. Og med
fuld Føje: ikke blot indtog hun med al sin Ungdoms Munterhed
og Ynde atter sin Plads i Elskerinde- og Kammerpigerepertoiret,
men samtidig med at hun vandt nye Sejre paa dette gammelkjendte
Omraade, lagde hun nye Rollefag ind under sin Kunst.
Allerede i det andet Theateraar efter sin Gjenoptræden udførte
hun sit Mesterstykke inden for Kammerpigerammen: Susanne i
Beaumarchais’ «Figaros Giftermaal», og Baggesen gav hende kort
efter i Anledning af en lille Pigerolle (Spinetta i «Crispins
Forvandlinger») det Vidnesbyrd, at «siden Caroline Walters Soubretter
havde vor Skueplads næppe haft Mage til en saa pirrende naiv
Fremstilling». Endnu inden samme Theateraars Udgang fik hun
som Birgitte i «Røverborgen» Lejlighed til at vise sin Fantasis
Vælde og sit Genis Dristighed; hun skabte her «en kvindelig
Caliban, en værdig mimisk Søster til Shakspeares poetiske Uhyre»,
siger Baggesen og fortsætter: «hendes Dragt, Mine, Gang, Stemme,
hver hendes Bevægelse var idealsk afskyelig, og hendes Grin
forvandlede Scenen til et Miltonsk Helvede. Det var ikke mere en
Zigeunerinde, men en Djævelinde, man saa.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:32:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/16/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free