- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVII. Bind. Svend Tveskjæg - Tøxen /
309

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Thorvaldsen, Bertel (italieniseret Alberto-Albert), 1770-1844, Billedhugger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

der blev gjort Aftale om en Statue af en ung polsk Kriger, Grev
Potocki, til Wien, hvor T. befandt sig vel i 3 Uger; 16. Dec. var
han igjen i Rom. Det første Arbejde, han der tog fat paa, var Grev
Potockis Statue, der nu blandt Kunstnerens Værker Straaler som
et af dem, der stærkest hjemler ham Navn som Oldtidsgrækernes
Arvtager; derefter var det især Arbejdet for vor Frue Kirke, der
optog ham. I 1821-22 fremmedes det med en Energi, som i
Kunstens Historie søger sin Lige; hvor meget han end for øvrigt
i denne Periode havde at virke, syslede han dog vistnok daglig
med den Række nye Værker, som skulde blive en af hans lyse
og rige Kunstnerlivs ypperste Bedrifter. Christusfiguren,
Apostelstatuerne og Johannesgruppen bleve modellerede i 1821 og de
nærmest følgende Aar, den knælende Daabsengel er fra 1827, de store
Frisér bleve først færdige i 1839-40. Størst Møje voldte ham
Christusfiguren, til hvilken der foreligger ikke mindre end 4
forskjellige Skitser, især Bevægelsen af dens Arme. Denne Figur
modellerede han selv, ligesaa Paulusstatuen; de øvrige
Apostelskikkelser bleve efter. hans smaa og meget flygtige Skitser
modellerede af forskjellige Medhjælpere under hans stadige Kontrol og
Vejledning. Daabsengelen var oprindelig en staaende Figur; senere
ændrede han sin Plan og fremstillede den knælende med
Muslingskallen; den ældre Figur blev dog, udført i Marmor, solgt til
England.

Medens T. udførte disse Storværker for en protestantisk Kirke,
modtog han en Bestilling, som man nærmest skulde have tænkt
sig tildelt en katholsk Kunstner, i det Kardinal Consalvi overdrog
ham det hædrende Hverv at sætte den ikke længe i Forvejen
afdøde Pave Pius VII et Monument i selve Peterskirken. Det blev
udført i 1824 og de følgende Aar og afsløret 1831; Paven er
afbildet siddende paa sin Trone, ved Siderne staa 2 allegoriske
Kvindefigurer, «Den himmelske Styrke» og «Den guddommelige
Visdom», alt i kolossal Maalestok, dog alt for smaat til ret at gjøre
sig gjældende i det mægtige Rum. Samtidig var et Monument for
Hertugen af Leuchtenberg (til Michaelskirken i München) under
Modellering; som en Slags Hvile fra disse og de andre store
monumentale Arbejder udførte Mesteren mere eller mindre omfangsrige
Relieffer, blandt hvilke «Kjærlighedens Aldre» indtager den mest
fremragende Plads.

I 1825 udnævntes T. til Præsident for det romerske
Kunstakademi San Luca, en Stilling, som han dog frasagde sig efter 3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:32:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/17/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free