- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVIII. Bind. Ubbe - Wimpffen /
409

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vermehren, Johan Frederik Nikolai, f. 1823, Genre- og Portrætmaler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sin Hjemkomst vendte V. sig imidlertid atter til de danske Æmner;
i 1858 kom saaledes «En gammel Fisker, som hviler sig ved
Stranden» (Musæet i Aarhus), i 1860 2 Hovedværker, «En Sædemand»
og «Huslig Scene i en fattig Bondestue». Begge disse Malerier
bleve kjøbte til Kunstmusæet; det sidstnævnte hædredes med
Udstillingsmedaillen. «Sædemanden» er det højest vurderede og oftest
gjengivne Arbejde af V.; ikke mindre betydeligt er dog det
mindre Billede med dets fuldendte Behandling af Rummet og dets
Lysforhold og med de kostelig gjennemførte Figurer. Aaret efter
kjøbte Musæet atter et af hans skjønneste Værker, «Tiggerbørn i et
Bondekøkken», 1862 kom hans prægtige «Parti i Landsbyen
Vindstrup», der tillige med «Parti ved Særslev» (1864) og «Det
indvendige af en Bondegaard» (1865, Kunstmusæet) hører til hans
elskværdigste og med størst Finfølelse gjennemførte danske
Friluftsbilleder. Fra 1862 stammer et af hans mest paaskjønnede Interiører,
«En Hestgardist, beskæftiget med at pudse sine Vaaben», der
erhvervedes af Kong Frederik VII; hvad der i dette Kunstværk
særlig interesserede, var den mesterlige, til det yderste detaillerede
Gjennemførelse saa vel i Farve og Stofkarakteristik som i Formen.
Samme Aar som «Hestgardisten» blev malet, foretog V. med det
Ancherske Legat sin anden store Rejse, besøgte Gallerierne i
Holland og gik derpaa over Frankrig til Italien. Mellem hans
senere Kompositioner kunne nævnes «En fattig Bondestue ved
Middagstid», 1867 (Kristiania Kunstforening), «En ung Dame ved
sit Skrivebord», 1879, «En Mand, der stopper sin Pibe», 1882,
«En ung Mand fra Midten af det 18. Aarhundrede», 1883, «Besøg
hos det gamle Tyende», 1885 (Kunstmusæet), «Skakspillere», 1891
(Nationalmusæet i Stockholm), og «Bedstefader», 1896. Men fra
1870 har V. dog væsentlig virket som Portrætmaler. I dette Aar
var det, han sikrede sig Rang som en af Fagets ypperste ved det
paa Bestilling af Udstillingskomiteen udførte Billede af Maleren
Jørgen Sonne, et Kunstværk, som stod lige højt ved sin grundige
og aandfulde Karakteropfattelse, ved fuldendt Tegning og
Modellering og ved Skjønhed i Foredraget. For Udstillingskomiteen
malede han senere ypperlige Portrætter af sig selv og af
Billedhuggeren Prof. Saabye; tre af hans fremragende Arbejder af sarnme
Art, General Jonquiéres’, Skuespillerinde Anna Nielsens og Skuespiller
Phisters Portrætter, kom til Musæet paa Frederiksborg, Biskop Fogs
til Roskilde Domkirke, mange andre af hans Portrætbilleder –
Pastor Ferdinand Fenger, Godsejer A. Hage, Dr. Gotfred Rode,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:33:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/18/0411.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free