- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVIII. Bind. Ubbe - Wimpffen /
487

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Weyse, Christoph Ernst Frederik, 1774–1842, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Søndagsskolers Fest. December bragte Julekantaten «Fryd dig Zion»
(Text af Th. Thaarup), hvori Kvintetten «Klar som Livets Morgen»
afslutter med det i al sin rene Simpelhed saa andagtvækkende
Englekor «Ære være Gud i Evighed og paa Jorden Brodersind
og Fred!». Slag i Slag fulgte nu 4 Kantater af Thaarup, nemlig
1819 en Passionskantate «Almagt! Visdom!», hvoraf Koret i
Es-Moll «Angest ruger over Jorden» og den paafølgende Koral med
Harpeakkompagnement særlig gjorde Indtryk paa Tilhørerne og
endnu i Dag vilde gjøre det. Fru Gyllembourg giver i «Familien
Polonius» en ypperlig Skildring af denne Musik. 1820
Pinsekantaten: «Du troner i en evig Straalepragt»; i denne Kantate
findes det berømte Orkankor, hvori W. med saa stor Virkning har
brugt Piccolofløjten, et Instrument, man den Gang i alt Fald ikke
var vant til at høre i Kirkemusik. Slutningskoret med den store
femstemmige Fuge «Halleluja» er et af W.s mest inspirerede
kirkelige Arbejder; den er skrevet næsten som i et Aandedrag og
kan værdig stilles ved Siden af Händels Halleluja i «Messias».
I Paaskekantaten «Hil dig, Livets Morgenrøde» og
Nytaarskantaten «Æonen fødes, den forgaar», begge fra 1821, interessere
særlig de store fugerede Slutningskor; desuden det i Paaskekantaten
lige før den ypperlig placerede gamle Koralmelodi «Af Højheden
oprunden er» anbragte malende Kor i C-Moll «Den stjærneløse
Nat indhyller Jorden, Afgrunden drøner ved Jehovas Torden, lyst
flammer Golgatha i blaaligt Lyn!». Den Ambrosianske Lovsang
«O store Gud, vi love Dig!» (1825) satte W. selv megen Pris paa.
Det var den, som Andersen skulde overbringe Cherubini. Nægtes
kan det ikke, at det store Slutningsamen er en fortræffelig Fuge,
og W. forsikrer selv, at det kostede ham en Maaneds Arbejde,
inden han fik den behørige «Simplicitet» i den; men der er noget
vist køligt udbredt over hele Kantaten, saa man kan forstaa, at
Cherubini fandt den for «protestantisk.». Fra samme Aar stammer
Liebenbergs Passionskantate «Jesu Opofrelse». 7. Juni 1829 blev
den nyopbyggede Frue Kirke indviet ved en Kantate af W. og
Ove Malling «Alvældens Gud vi prise». Heri kan fremhæves
Koret, hvor Rædselsscenerne fra Kirkens Brand i 1807 skildres –
W. havde jo selv været Vidne dertil – og den ender med den
udmærkede Koral «Staa fast og tryg». Alle de nævnte Kantater
ere udkomne i Klaverudtog paa Foranstaltning af en Del
Musikvenner, som med Boghandler J. Riise i Spidsen 1830 indbød til
Subskription paa W.s Kirkekompositioner. Ligeledes er udkommet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:35:44 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/18/0489.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free