- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / II. Bind. Beccau - Brandis /
318

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bissen, Herman Vilhelm, 1798-1868, Billedhugger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det, som gjør Kunsten til Kunst, hørte endnu aldeles
ikke med til Nationens almindelige Dannelse, end ikke
den højeste, hvorimod et vist æsthetisk-litterært
Ræsonnement var glimrende udviklet og talte med
om alt. Men B. havde heller ikke altid det rette
Kald til at fyldestgjøre hver enkelt af de Opgaver,
der stilledes til hans Kunst. Det gjælder f. Ex. om
Statuen af Oehlenschlager. B., som vel vidste, at man
ikke var fornøjet med den, ytrede ved given Lejlighed:
«Oehlenschläger sagde en Gang: jeg er en lykkelig
Mand; thi jeg er en smuk Mand, og jeg er Danmarks
største Digter. I disse Ord har man hele Manden:
en lykkelig Mand, en smuk Mand, en stor Digter og –
en forfængelig Mand. Det havde jeg for Øje, da jeg
udførte Statuen.» En saadan Ytring viser et skarpt
kritisk Syn for Karakteristikken, men just ingen
varm Sympathi for Oehlenschläger, som Nationen vist
hellere vilde have set fremstillet som den unge
Digter, der slog til Lyd for et helt nyt Aandsliv
i Norden, end som den aldrende Mand, der hviler sig
paa sine Lavrbær. Alligevel er B.s Fremstilling af de
Personer, han selv har set, altid levende og mærkelig;
hans Billeder af Fortidens Skikkelser (Tordenskjold,
Tyge Brahe) have noget mindre Interesse.

Til en saa masseagtig Virksomhed hørte ikke alene en
energisk, men ogsaa en hurtig arbejdende Kunstner,
der kunde rive Produktionen rask fra Haanden. I denne
Retning gjorde B. snarest alt for godt Fyldest. At
dægge og kjæle rolig for et Arbejde, at meddele
det den kunstneriske Kjærligheds varme Aandepust,
at vinde Prisen for Fuldendthed i Frembringelsen,
at udarbejde Karakteristikken i det fine og enkelte,
det var ikke hans Sag. Han underordnede, undertiden
med lidt Ubarmhjærtighed, alt under Hovedsagen og
Helheden, Hans solide Forstudier og naturlige Sans
for kraftige, tydelige Træk, for Plastikkens store
Tømmerværk, gjorde ham til en virkelig Mester. Men
hans Værker frembyde intet af den Interesse, som
beror paa skrupuløs Fordybelse i Studiet, navnlig
af den menneskelige Skikkelse; i denne Retning havde
Thorvaldsens senere Produktion, som dannede Grundlaget
for hans, heller ikke stemt Fordringerne højt, og
han manglede den Spore, som en livlig Konkurrence og
kunstnerisk Forstaaelse fra Publikums Side kunde have
givet ham.

Der var derfor naturlige Grunde til, at B. i hele
sin senere Tid kom i et vanskeligt Forhold til sin
talentfuldeste yngre Kunstbroder i Danmark, Jerichau,
et Forhold, som udgjør et vigtigt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 19:50:55 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/2/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free