- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / II. Bind. Beccau - Brandis /
403

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bloch, Carl Heinrich, f. 1834, Maler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det i Italien. Efterhaanden fik B. Bestillinger paa
andre kirkelige Arbejder og har indtil nu (1888)
udført 8 store Altertavler til danske og svenske
Kirker. Den første forestillede Christus med det lille
Barn, til Kirken i Holbæk (1873); til de bekjendteste
høre ogsaa Christus Consolator (i to forskjellige
Exemplarer), Christi Opstandelse, til Jacobskirken
i Kjøbenhavn, og «Bethesda» til Kapellet af samme
Navn. B.s Fremstilling af kristelige Æmner, hvortil
der ogsaa hører nogle mindre Billeder, i privat Eje,
udmærker sig ikke ved Stræng og fast Karakteristik,
men erobrer Beskueren ved en rig, blød og smeltende
Lyrik, ved Skjønhed i Typerne og en effektfuld,
undertiden storartet Anordning. Et stort Maleri af
«Samson og Dalila» udstillede B. 1874; det blev kjøbt
af en Privatmand i Hamborg, men gik dog til Grunde
ved Christiansborgs Brand 1884.

Jævnsides med alle disse store Arbejder har
B. i Aarenes Løb udført en rig Fylde af smaa
Genrebilleder, som ikke mindst have vedligeholdt
hans Popularitet. Det er ikke nogen Fortsættelse af
hans tidlige Ungdoms Virksomhed som Folkelivsmaler:
efter Hjemkomsten fra Italien valgte han sig mere og
mere et ejendommeligt Repertoire, i Begyndelsen nogle
italienske Motiver, men senere mest Motiver fra det
moderne Kjøbenhavn. Enkelte ere alvorlige og rørende
(«Tjenestepigen»), men de fleste fremstille pudsige
Figurer eller Situationer: Munke og andre gamle,
snurrige Fyre, Fiskerkællinger og Vaskerkoner,
Knejpegjæster og Matroser osv. Det komiske Lune
kan undertiden være meget lattervækkende (Munken,
som plukker Høns; Munken, som har Tandpine;
«Fløjtekarl»; Tjeneren, som lukker Mopsen ud af
Stuen, osv.). Desuden udmærke disse Smaabilleder
sig ved en fin Malerkunst, baade i Helheden og
i den træffende, illusoriske Gjengivelse af de
forskjelligste Stoffer og Overflader; nogle af dem
have endog hele deres Styrke deri (Slagterboder paa
Landet o. desl.), medens Figurerne ere underordnede
eller rent mangle. Overhovedet har B. i sin senere
Virksomhed udviklet sig mere og mere i lignende
Retning som Hollænderne fra det 17. Aarhundrede,
hvis Malerkunst han ogsaa i høj Grad beundrer. I hans
Portrætter skjønner man en Gang imellem Paavirkning
af Rembrandt, i hans Genrebilleder af de hollandske
Kabinetsmalere, dog paa selvstændig Vis. Han studerer
bestandig Naturen paa første Haand.

I Lighed med de gamle Hollændere har B. foruden
Malerkunsten ogsaa dyrket Raderingen; han begyndte
1870 med et Par

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 19:50:55 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/2/0405.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free