Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bredal, Niels Krog, 1733-78, Syngespildigter og Theaterdirektør
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
end yderlig tarveligt i Komposition og i poetisk Værd, dog er
det første i sin Art, som vor Litteratur kjender. I Fortalen til
dette Stykke, der udgaves i elegant Udstyrelse med Kobbere og
Vignetter, siger Forfatteren: «De fleste have hidindtil holdt det
for en umulig Sag og saa at sige for et musikalsk Kjætteri at
kunne bruge et andet Slags Sprog til et Syngespil end det vælske,
som desuden over hele den fornemste Del af Verden har erhvervet
sig en uindskrænket Myndighed – – jeg har i nærværende Værk
forsøgt, om det var muligt at tilegne vort danske Sprog det Fortrin,
samme, uden at hykle, fortjener for mange andre Sprog baade af
Skjalde- og Tonekunsten.» «Gram og Signe» opførtes i flere
fornemme Personers Nærværelse i B.s og hans Ven Caspar Peter
Rothes Bolig og lykkedes over de tilstedeværendes Forventning.
Opmuntret af dette Held skrev B. Aaret efter, 1757, i Anledning
af Frederik V’s Fødselsdag Syngestykket «Eremitten» og lidt senere
«Den tvivlraadige Hyrde» (1758), som ogsaa vandt meget Bifald.
Det var denne Succes, B. for en Del skyldte, at han blev udnævnt
til Borgmester i sin Fødeby. – Da han imidlertid ikke kunde
glemme Theatret, opgav han 1770 sin Embedsstilling og tog til
Kjøbenhavn, hvor han Aaret efter udnævntes til Direktør for
den danske Skueplads. Med stor Iver tog han fat paa sin Gjerning,
ikke alene det danske Syngespil søgte han at fremme, men ogsaa
det gode Lystspil (saaledes fik han f. Ex. «Minna v. Barnhelm»
opført) og udstedte en opmuntrende Indbydelse til at skrive danske
originale Tragedier. Da skilte en Theaterbegivenhed ham ved en
stor Del af det intelligente Publikums Gunst.
Theatersæsonen 1771 aabnedes med et nyt Syngestykke af B.,
«Tronfølgen i Sidon», der ligesom hans foregaaende Arbejder ved
sin første Præsentation for Publikum vandt meget Bifald, blandt
andet fordi en af Indledningsarierne, der skildrede Daggryet og
Naturens Opvaagnen, af Kapelmester Sarti, Stykkets Komponist,
ledsagedes af en Musik, der efterlignede Gjøgens Kukken, Frøens
Kvækken, Lærkens Sang o. s. fr. Men Stykkets poetiske Værdi
stod under Lavmaalet: det hele var ikke andet end et Sammensurium
af Svulst, Sentimentalitet og Meningsløshed. «Tronfølgen i Sidon»
fik da ogsaa en haard Medfart i den af Student Peter
Rosenstand-Goiske udgivne «Dramatiske Journal». Skjønt denne
vistnok var beføjet, kunde dog den haanende, udfordrende Tone,
hvori Kritikken var fremsat, nok irritere B.; og han, den ældre,
ansete Embedsmand, besluttede nu at tage en eklatant Hævn over
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>