- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / III. Bind. Brandt - Clavus /
404

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Carstens, Asmus Jacob, 1754-98, Tegner og Maler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de mest ansete der levende Kunstnere; «de mange nye Motiver»,
skriver Fernow, «Kompositionens og Tegningens ualmindelige Stil,
der forbavsede Romerne ved sin Lighed med deres gamle, store
Mestres, Rigdommen paa original Opfindsomhed, vakte først Opsigt
og Undren og derpaa almindeligt Bifald». Denne Stilling vilde nu
C. hævde; han mente at have større Forpligtelser mod Kunsten
end mod Gipsklassen i Berlin. Men kom han end aldrig tilbage
til denne Stad, fik han dog heller ikke Lykke til at vedblive at
arbejde i sit elskede Rom. Stadig skred den fortærende Sygdom
frem i sin Udvikling; Overanstrængelse og Uforsigtighed under
Studierne og Produktionen begunstigede dens Gang. I Foraaret
1798 vege Kræfterne hurtig, Legemet svandt ind, saa den syge til
sidst lignede et Skelet, og 25. Maj 1798 drog den store Kunstner
det sidste Suk. Han jordedes paa den protestantiske Kirkegaard
ved Cestiuspyramiden, hvor der i nyere Tid er rejst ham et smukt
Monument.

I sin Kunst staar C. som en af den nyere Tids mægtigste
Banebrydere; ved Siden af Theoretikeren Winkelmann er det først
og fremmest ham, der gjør Ende paa Parykkens Herredømme og
indfører en Stil, der i væsentlig Grad er i Slægt med Antikens.
I Sammenhæng hermed har han faaet større direkte Betydning for
Plastikkens Udvikling end for Malerkunstens; for Thorvaldsen blev
han saaledes ikke blot en Johannes, der raaber i Ørken, men i
mangt og meget en virkelig Lærer. For den store, den skjønne,
den rene Stil kæmpede han al sin Tid; at han ikke naaede endnu
højere, end han gjorde, ligger fornemmelig i, at «Stilen» for ham
var noget langt højere end Naturen. Studiet af denne forsømte
han; derfor er hans Formgivning i det enkelte ofte svag, endog
konventionel. Men ved den klare Udfoldning af den digteriske
Tanke, ved sin skjønhedsmættede Komposition, ved sin fine,
rythmiske Linjeføring hævder han sig Plads blandt de ypperste.
Som Maler i dette Ords egentlige Forstand opnaaede han aldrig
betydelige Resultater; Tallet paa hans farvefattige og luftløse
Oljemalerier, af hvilke 2 findes i vort Nationalgalleri, er ogsaa kun
ringe. Men af hans Tegninger ere mange bevarede saa vel i
Udlandets Samlinger som i vore; særlig bør fremhæves den kgl.
Kobberstiksamlings kostelige Suite til Historien om Argonavtertoget,
nogle Kompositioner i Thorvaldsens Musæum og det interessante
Ungdomsportræt i Glyptotheket paa Ny Carlsberg. Samme Sted

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:29:04 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/3/0406.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free