- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / V. Bind. Faaborg - Gersdorff /
530

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gade, Niels Wilhelm, 1817-90, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Læsen – hvormed han vedblev lige til sin Død – stræbte at bøde
paa den mangelfulde Undervisning i Drengeaarene.

Da kom i 1840 Gjennembruddet hos det unge Geni. Han
havde i 1839 efter Opfordring fra det kgl. Theater komponeret
Melodramer til Oehlenschlägers «Aladdin», og i Begyndelsen af 1840
skrev han i Forening med Fr. Frøhlich Musikken til Bournonvilles
Ballet «Fædrelandets Muser» (opf. 20. Marts 1840). Den sidstnævnte
tiltalte navnlig ved Anvendelsen af mange bekjendte Melodier; men
noget fremtrædende ejendommeligt bar den ikke Præg af, hvad vel
til Dels maatte være en Følge af Samarbejdet med den anden
Komponist. Men i Foraaret 1840 udsatte Musikforeningen en
Prisbelønning for Komposition af en Koncertouverture for Orkester,
og G. besluttede da at deltage i denne Konkurrence; 2 af Datidens
berømteste Musikere, L. Spohr i Kassel og Fr. Schneider i Dessau,
havde overtaget Bedømmelsen af de konkurrerende Arbejder, som
skulde være indleverede i Okt. s. A. Imellem 10 indkomne Ouverturer,
hvoriblandt ogsaa 2 af C. J. Hansen og C. Helsted, blev G.s
af Dommerne erklæret for det Arbejde, der i enhver Henseende
overgik alle de andre, og paa Generalforsamlingen i Foraaret 1841
blev Prisen tilkjendt den unge Violinist, der saaledes fra en
forholdsvis ubemærket Stilling drog alles Opmærksomhed paa sig.
Det er Ossian-Ouverturen, «Nachklänge von Ossian», som derefter
blev udgiven paa Musikforeningens Foranstaltning og af Komponisten
betegnedes som hans Opus 1; den opførtes første Gang i
Musikforeningen 19. Nov. 1841. Denne Komposition, der i sin hele
Stemning slutter sig tæt til den Digtning, hvorefter den har Navn,
gjorde og har altid gjort et stærkt og ejendommeligt Indtryk paa
Tilhørerne; den blev ved den første Prøve hilset med et enstemmigt
Bravo fra Orkestret. Ossian-Ouverturen hører afgjort til den
romantiske Retning i Musikken, ligesom ogsaa det Motto, hvormed
G. havde indleveret den; «Formel hält uns nicht gebunden, unsre
Kunst heisst Poesie», betegner den unge Kunstners Stilling i saa
Henseende.

Som fra en hidtil opdæmmet Kilde, der pludselig har faaet
Luft, fulgte nu Slag i Slag en Række Kompositioner af forskjellig
Art. Karakteristisk for Gjennembrudsperioden er saaledes den store
Klaversonate i E-Mol, som er skreven i 1840, men først udkom i
omarbejdet Skikkelse som Op. 28; den er dediceret Liszt, som i
Sommeren 1841 gjæstede Kjøbenhavn og ved hele sin stærkt romantiske
Optræden gjorde meget Indtryk paa den unge Musikverden,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:28:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/5/0532.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free