- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / V. Bind. Faaborg - Gersdorff /
536

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gade, Niels Wilhelm, 1817-90, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Gang 17. Jan. 1850 og gik derefter endnu 8 Gange over Scenen,
men lagdes saa hen. I 1859 paabegyndte han en ny Opera, «Judith»,
men opgav det igjen. Maaske vilde han dog ogsaa i denne
Retning have præsteret noget stort, hvis det var lykkedes at knytte
ham til det kgl. Theater. Et Forsøg derpaa gjordes efter F. Glæsers
Død i 1862, da han paa Prøve overtog Kapelmesterposten; men
han dirigerede kun nogle Operaforestillinger i Efteraaret og
nedlagde derpaa efter 3 Maaneders Forløb denne Virksomhed i Dec.
s. A. Derimod fandt han i den dramatiske Koncertmusik en Kunstform,
som tiltalte ham særlig, og som han bragte til en høj Grad
af Fuldkommenhed. Det første Arbejde af denne Art er «Comala»;
derefter fulgte «Elverskud», der dog er noget helt exceptionelt og
ikke ligner noget af de andre Arbejder. I 1865-66 skrev han det
store Værk «Korsfarerne» til et Digt af C. Andersen (Op. 50), hvori
han navnlig i den gribende Korsfarersang har malet et træffende
Billede af religiøs Kampiver; i 1868-69 fulgte derefter «Kalanus»,
der maaske ikke er saa betagende og henrivende, som «Korsfarerne»
er det i mange af sine Enkeltheder, men i kunstnerisk Henseende
er nok saa fuldendt og helstøbt. Til denne Kunstart kan end
videre henregnes de af Komponisten som «Koncertstykker»
betegnede Arbejder: «Die heilige Nacht», Op. 40 (komp. 1861), «Ved
Solnedgang», Op. 46 (1863), «Zion», Op. 49 (1873), og «Psyche», Op. 60
(1881-82). Blandt disse er det sidstnævnte upaatvivlelig det
mærkeligste, ikke blot fordi det, skjønt skrevet i en fremrykket Alder,
vidner om en usvækket Produktionsevne, men ogsaa fordi det er
ejendommeligt for den Mildhed og klare Sjælsro, der i de senere
Aar mere og mere udbredte sig over G.s hele Væsen. Alle de
her nævnte Kompositioner med Undtagelse af «Zion» og «Psyche»,
der ere skrevne til særlige Anledninger, gjorde deres første
Introduktion i Musikforeningen; overhovedet knytter G.s Komponistvirksomhed
sig, som naturligt er, aldeles overvejende til denne
Forening, for hvilken han levede og aandede, og med hvilken han
for den almene Bevidsthed mere og mere ligesom smeltede sammen.
Foruden de ovfr. nævnte Arbejder kunne endnu nævnes som skrevne
for Musikforeningen: «Gefion», til Digt af Oehlenschläger, Op. 54
(komp. 1869), «Den bjærgtagne», til Digt af Hauch, Op. 52 (1872-73),
og af instrumentale Kompositioner flere Koncertouverturer, som
«Hamlet», Op. 37 (1861), og «Michel Angelo», Op. 39 (1861), end
videre «Novelletter», Op. 53(1874), og den fine og yndefulde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:28:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/5/0538.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free