- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / V. Bind. Faaborg - Gersdorff /
539

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gade, Niels Wilhelm, 1817-90, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

(komp. 1857). Dette Arbejde er skrevet i den Tid, da R. Wagner i
saa høj Grad drog Musikverdenens Opmærksomhed paa sig ved sine
geniale Kompositioner, og det kunde ikke være andet, end at G. med
sin levende Sans for alt stort og ejendommeligt i Musikken ogsaa
maatte føle Interesse for dette mærkelige Fænomen. Naar det
derfor er blevet udtalt, at «Baldurs Drøm» minder om Wagner,
tør dette vel ikke benægtes, ligesom det ogsaa var paa den Tid,
at Wagner først blev optagen i Musikforeningens Repertoire; men
G. var ikke i Færd med at blive «Wagnerianer», det var en
naturlig Paavirkning, hans modtagelige Aand fik, Wagner havde
givet ham en Impuls. At «Baldurs Drøm» kun blev en Del af et
Hele, som ikke fuldførtes, er et Vidnesbyrd om, at G. ikke med
nogen bevidst Stræben gik i Wagnersk Retning, hvilken ogsaa var
hans Aand for fremmed. Thi trods Svingninger bliver G. sig dog
selv lig i den klare Formsans og rene Skjønhedsfølelse, der ligesom
kulminerer i «Psyche».

Uagtet de store Kompositionsformer væsentlig laa for G.s
Naturel, har han dog oftere vist sit Mesterskab i den mindste Form,
hvad enten det var en Sang eller et lille Klaverstykke, og det er
da intet Under, at flere af disse mindre Arbejder ere blevne
Folkets Ejendom i særlig Betydning. Foruden «Knud Lavard», som
alt er nævnt, kunne som Exempler anføres: «Hvorfor svulmer
Weichselfloden» (1850), »Prinsesse Gloriant» (1863), «Akvareller»
for Pianoforte (1850), «Idyller» (1857), « Børnenes Jul» (1859).

De i foranstaaende Skildring nævnte Kompositioner udgjøre
ikke alle G.s Værker; en Fortegnelse, der dog hverken er ganske
korrekt eller helt fuldstændig, findes i «Musikbladet» 1887, Nr. 3-4.

G. var i sit daglige Liv en meget jævn og ligefrem Mand.
Tilhørere fra Musikforeningens Koncerter ville mindes den fortrolige
Maade, hvorpaa han tiltalte sit Publikum, naar han vilde meddele
noget Musikken vedkommende. I Konservatoriets Elever saa han
ligesom sine Børn; hans Tiltale til dem var gjærne «du». Men
trods Jævnheden gjorde han aldrig noget ubetydeligt Indtryk, og
naar man saa ham paa Dirigentpladsen foran sit Orkester og sit
Kor, mærkede man, at han var en Selvhersker. Som han var
aandelig sund, var han det ogsaa i legemlig Henseende, og midt
i hans Virksomhed, 3 Uger efter at han med usvækket Kraft havde
dirigeret ved en Musikforeningskoncert, traf Døden ham pludselig
uden foregaaende Sygdom 21. Dec. 1890. Med stor Sorg modtoges
Budskabet om Mesterens Bortgang over det hele Land, og det vakte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:28:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/5/0541.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free