- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / VII. Bind. I. Hansen - Holmsted /
435

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hetsch, Gustav Friederich, 1788-1864, Arkitekt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

der den Gang herskede, men man maa i ethvert Tilfælde absolut
beundre den Konsekvens og den kunstneriske Respekt, hvormed
han løste Opgaven. Hans arkitektoniske Viden var større og hans
sydlige Naturel kraftigere end de samtidige danske Kunstneres, saa
det var intet Under, at mange officielle og private Hverv bleve
ham overdragne. Han tegnede Møbler og Dekorationer til
Christian VIII’s Palais paa Amalienborg, til Prins Ferdinands og Mac
Evoys Palaiser i Bredgade, til de kongelige Udstyr, til Prinsesserne
Vilhelmines og Carolines Bordservicer, til adskillige Rigmænds
Lejligheder, til Gravmonumenter paa Kirkegaarde, til Æresgaver til
Fyrster og berømte Mænd osv.

Vi staa her ved det centrale i H.s Betydning for Danmark.
Hans uvisnelige Ære er den, at han har indgydt vort Kunsthaandværk
nyt og kraftigt Blod; med beundringsværdig Energi og
utrættelig Flid arbejdede han for, at vi i denne Retning skulde
være paa Højde med Udlandet. Lad være, at vi nu ofte finde
hans Frembringelser svage og usympathetiske, man erindre, at det
var i Empiretiden, men det skal dog siges og slaas fast, at næppe
nogen dansk Kunstner har haft en saa afgjørende Indflydelse paa
hele Nationens Smagsretning som den lille Württemberger, der fandt
sit andet og egentlige Hjem her. H. var ensidig, utrolig ensidig,
han ejede kun Syn og Sans for en enkelt Provins i Kunstens
vidtudstrakte Rige, alt andet fordømte han, selvfølgelig med urette;
men inden for sin bestemte Begrænsning var han en Mester, og
lige til den sidste Tid, i Møbler, i Sølv- og Guldarbejder, i
Porcellæn og Terrakotta, overhovedet i alt Kunsthaandværk, spore vi
hans Indflydelse, paa en vis Maade skæbnesvanger for vor kunstneriske
Udvikling, men samtidig et Vidne om hans energiske Personlighed.

Ligesom Indflydelsen paa Kunsthaandværket er den ene,
saaledes er Lærervirksomheden den anden Side af hans Betydning.
Hans Tegnefærdighed og Akkuratesse vare enestaaende, og lidenskabelig
fordrede han af sine Elever, at de i enhver Retning
skulde følge hans Exempel. Og som Lærer ved Akademiet havde
han mange Elever, og hans Aand har gjennemtrængt dem saaledes,
at ogsaa her – se f. Ex. Theophilus Hansen (ovfr. S. 46) – Sporene
overalt kunne følges. Og det var ikke alene danske, som søgte
hans Undervisning; svenske, norske og russiske Kunstnere har han
uddannet, og igjennem deres Virksomhed som Lærere og Arkitekter
har hans Paavirkning bredt sig i vide Kredse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 21:36:53 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/7/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free