- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / IX. Bind. Jyde - Køtschau /
592

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kuhlau, Daniel Frederik Rudolph, 1786-1832, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

og Løvenskiolds paa Løvenborg. Med Weyse traadte han snart i
Berøring og dedicerede denne sin Klaverkoncert i C-Dur, den
Komposition, hvormed han havde introduceret sig hos det kjøbenhavnske
Publikum ved sin første Koncert. I 1813 fik han Titel af
Kammermusikus.

Oehlenschläger har Æren af at have opdaget K.s sjældne
Begavelse som Operakomponist. Han opsøgte den unge fremmede
Musiker, drog ham til sig og overdrog ham at komponere Musikken
til «Røverborgen». Dette Syngespil, som for en Del er komponeret
under et Sommerophold paa Løvenborg i 1813, opførtes første Gang
26. Maj 1814 og kan med rette siges at have aabnet en ny Æra
for Musikken i Danmark. Den Luftning af Romantik, som aander
over denne Komposition med dens karakteristiske og betagende
Melodier, dens brogede, livlige Kolorit, dens om Cherubini
mindende harmoniske og kromatiske Ejendommeligheder og den
glimrende rige Instrumentation, var noget nyt paa den danske Scene,
som den Gang under Kunzens Ledelse endnu stod paa et i
musikalsk Henseende helt gammeldags, næsten formozartsk Standpunkt.
«Røverborgen» vakte derfor megen Opsigt og gjorde stor
Lykke hos Publikum; men i de musikalske Kredse, hvor Kunzen
og Schall regerede, stødte den paa Modstand, og Kunzen udtalte
sig temmelig skarpt imod K.s moderne Musik og Efterligningen af
Cherubini, hvem K. i høj Grad beundrede og upaatvivlelig ogsaa
var paavirket af. Disse Angreb fra en Mand, hvis Gunst han
tidligere havde besiddet, men som nu vendte sig imod ham,
gjengjældte K. paa en ejendommelig, om just ikke ædel, Maade ved et
Par musikalske Kanoner, «O du Nase aller Nasen» og «Ach, Musik
von Cherubini», i hvilke han raillerede over Kunzens Udseende og
over hans Musik. Den musikalske Kanon var den Gang i Mode,
og K. var en Mester i at skrive disse kontrapunktiske Kunststykker,
hvorved han forstod at opnaa en meget komisk Virkning. Allerede
medens han levede i Hamborg, havde han moret sig hermed, og
det vedblev lige til hans Livs Ende at være hans Fornøjelse at
skrive Kanoner og Kanongaader. I en Aarrække forsynede han
«Allgemeine musikalische Zeitung» med saadanne, og i den
udenlandske musikalske Verden var han almindelig kjendt som den
store Gaadekanonbygger; da Beethoven første Gang saa K., udbrød
han: «Ah, der grosse Kanonier!»

Baggesen var den næste danske Digter, der forsynede K. med
en Operatext, i det det blev denne overdraget at skrive Musikken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:29:33 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/9/0594.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free