- Project Runeberg -  De fyra evangelierna, deras uppkomst och historiska värde /
13

(1889) [MARC] Author: Victor E. Lennstrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13

en noggrann jemförelse mellan dessa två skrifter finner man,
att Lukas evangelium Sr vidlyftigare och mer utarbetadt, under
det att Marcions evangelium är ursprungligare och enklare.
Lukasevangeliet innehåller 315 verser, hvilka ej finnas i
Marcions evangelium, men ingen vers i Marcions evangelium
saknas hos Lukas. Men äfven andra vittnesbörd finnas. Så t. ex.
omtalas i Lukas 4:de kap., att Jesus blef frestad i öknen strax
sedan han blifvit döpt. Derifrån vände ’han tillbaka till
Galileen och kom till Nazaret (Luk. 4: 16), der hans offentliga
verksamhet begynte. Men ehuru han begynte i Nazaret, låter
författaren honom dock tala om gerningar, som han gjort i
Kapernaum, en stad, som han först sedan (v. 30), besökte.
Marcion deremot låter hans offentliga verksamhet börja i
Kapernaum. Derifrån drager han till Nazaret och här hänvisar
han i naturlig ordning till de gerningar, han gjort i Kapernaum.
Det torde derför ej kunna vara tvifvel underkastadt, att
Marcions evangelium var skrifvet före Lukas och är en af de många
källskrifter författaren till Lukasevangeliet begagnat.

Men utom dessa skrifter har författaren till Mathei
evangelium i dess nuvarande form och förtattaren till Lukas
evangelium begagnat ännu tre andra apokryfiska skrifter, nämligen
protevangeliet. barndomsevangeliet och Nikodemi evangelium
eller Pilati gerningar. Alla dessa tre skrifter ega vi ännu
lyckligtvis i behåll, och de finnas intagna i den svenska
öfversättningen af de apokryfiska böckerna.

Justinus Martyr (166 e. Kr.), som ej kände till något af
de fyra evangelierna, nämner protevangeliet, och ansåg det för
äkta. När vi jemföra de ställen, som finnas hos Matheus och
Lukas och i protevangeliet, finna vi hos Matheus och Lukas
tendentiösa tillägg särskildt i syfte att framhålla Jesu
Messias-karaktär och profetiornas uppfyllelse, hvarvid man måste
bekänna, att författaren till Mathe- evangelium fullkomligt
misslyckats, då han dels såsom profetior nämner uttalanden i gamla
testamentet, som lästa i sitt sammanhang visa sig alis icke
syfta på Kristus, dels såsom profetior nämner utsagor, som icke
finnas i gamla testamentet.

Derelter komma vi till en mycket märklig apokryfisk skrift,
nämligen Jesu barndomsevangelium. Denna skrift omnämnes
af Justinus Martyr, Ireneus, Origenes, Epifaneus, Eusebius,
Cyrillus och Athanasius. Origines och Hieronymus säga
uttryckligen, att denna var en af de många skrifter, Lukas begag-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:07:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/de4evangel/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free