- Project Runeberg -  De fyra evangelierna, deras uppkomst och historiska värde /
19

(1889) [MARC] Author: Victor E. Lennstrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

*9

väntades vara af Davids hus. Och så fort en man af okänd
härkomst vunnit messiasnamn, satte man ihop ett
slägtregister, som skulle bevisa hans konungsliga anor. Sådant var alis
icke ovanligt — det har händt till och med i långt senare
tider. Buckle omtalar i sin Civilisationens historia att i Notes
to a chronicle of London from 1087 to 1483, ed. 1857,
finnes ett stamträd, hvari de londonska biskopames historia ledes
tillbaka ej blott till Bruti utvandring från Troja, utan till och
med ända till Noach och Adam. Han nämner ock, att i det
I3:de århundradet en författare Mathieu Paris säger om
Alfred : »hans ättelängd ledes i anglosachsernas historieböcker
ända upp till Adam vär stamfader.»

Det fins ett yttraude at Jesus, nämdt i de s. k.
synoptiska evangelierna och som obestridligen synes mig förråda, att
Jesus sjelf ej ansSg sig vara af Davids hus. Då jag ej funnit
någon författare fästa uppmärksamheten vid detta egendomliga
ställe, ber jag att här få begagna mig af tillfället att göra det.
Det är nämligen Math. 22: 41 -46, Marc. 12: 35—37 och
Luk. 20: 41—44. Då fariseerna sade, att Kristus skulle vara
Davids son, svarade Jesus: »Men om Kristus är Davids son,
huru kan då David i andanom kalla honom herre, sägande:
herren sade till min herre: sätt dig på min högra hand, till
dess jag lägger dina fiender mig till en fotapall. Om nu
David kallar honom herre, huru kan han då vara hans son ?» —
"Och ingen kunde svara honom ett ord." Slutsatsen är ju
helt naturlig: "Således är icke Kristus Davids son." Hela
denna bevisning tycks ha kommit titi i en tid, då man kände
Jesu börd från en gallileisk handverkare och då fienderna sade:
"Ja, men han är ju icke Davids son." — "Nej," svarade man,
"det behöfver han icke heller vara, ty David kallar ju
Messias herre, och hur skall han då kunna vara hans son, ty ej
kan väl David kalla sin son herre.’: I den tiden hade man
ännu ej något slägtregister färdigt.

Angående Jesu födelse och barndom, frestelsen i öknen,
Jesu ord, gerningar och vandring äro de fyra evangelierna i
hög grad motsägande. Jag vill dock nu ej uppehålla mig
dervid. Hvad Jesu korsfästelse beträffar, säger Markus, att den
egde rum vid 3:dje timmen, Johannes att den egde rum vid
6:te timmen. Och när det blir fråga om Jesu uppståndelse,,
motsäga de fyra evangelierna hvarandra på det mest
nedgörande sätt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:07:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/de4evangel/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free