- Project Runeberg -  Den kristna församlingen /
41

(1931) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

41

lägger det kristna dopet, då han sätter det bland
grundvalarna för de troendes enhet. Han har i dopet sett ett
nåde- och frälsningsmedel å Guds sida, icke bara en
symbolisk bekännelsehandling eller lydnadsgärning å
människans sida, såsom det nu ofta kallas och
fram-ställes. I Gal. 3: 26, 27 säger han: Alla ären I Guds
barn genom tron i Kristus Jesus, ty I, så många, som
haven blivit döpta till Kristus, haven iklätt eder
Kristus. När juden och hedningen döptes, så avklädde
de sig judendomen och hedendomen samt iklädde sig
Kristus. Så sker än i dag. Om en jude tror på Kristus,
kan han dock ännu vara medlem i den judiska
synagogan, ja, vara ämbetsman där. Han är en jude, som
tror, att Jesus är Messias. Men om han låter döpa sig
till Kristus, då ikläder han sig Kristus samt är i och
med detsamma oåterkalleligen skild från synagogan.

På vart enda ställe, där Nya testamentet talar om
dopets betydelse, framställes det såsom ett
frälsningsmedel. Det är ett rationalistiskt åskådningssätt, som
gör, att man icke erkänner detta utan alltid omtyder
det, så att det ingenting annat blir än en
bekännelsehandling eller en lydnadsgärning. Det är också på
denna dopets betydelse av att vara ett frälsningsmedel,
som det kristna barndopet har sin säkraste grund. Att.
barnet är mottagligt för Guds frälsande nåd, bevisade
Frälsaren allra bäst själv, när han misslynt
tillrättavisade sina apostlar för att de ville förhindra
mödrarna att bära fram sina små barn till honom.

Vidare säger aposteln: I haven en enda Gud och
allas Fader. Hedningarna talade om många gudar.
Aposteln Paulus säger därom i 1 Kor. 8: 5, 6: Om ock
de finnas, som kallas gudar, vare sig i himmelen eller
på jorden, såsom många gudar och många herrar äro,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:38:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dekrif/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free