- Project Runeberg -  Den kristna församlingen /
70

(1931) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70

äro vi de många, ty alla hava vi del av det enda
brödet (v. 17). Huru skulle han kunnat tala så, om han
menat, att brödet endast var en avbild av Kristi
kropp? Nej, då hade han kunnat säga: ”Det bröd, som
vi på olika tider och olika platser äta i nattvarden,
avbildar en och samma Kristi kropp, och emedan vi,
som tro, äro en enda kropp, så avbilda vi det genom
att äta detta bröd”. Men nu talar han tvärtom:
”Emedan vi äta av det ena och enda brödet, så äro vi en
enda kropp”. Och huru är det möjligt? Jo,
därigenom att detta bröd är Kristi kropps gemenskap.
Det för med sig Kristi kropp och gör därigenom oss,
som äta det, till en enda kropp i honom.

Denna Kristi kropps verkliga meddelelse genom
brödet betonar Paulus ytterligare, när han säger, att
den, som ovärdigt äter och dricker, gör sig skyldig
till en förbrytelse på — månne brödet och vinet? Nej,
utan på Herrens kropp och blod, som brödet och vinet
ha i gemenskap med sig (1 Kor. 11: 27).

Man har kallat denna uppfattning vidjskeipelse.
Men här är frågan den: Har aposteln Paulus betraktat
saken så? Är detta Nya testamentets lära? Att
kalla detta vidskepelse därför, att yi icke äro i stånd
att fatta det med vårt förstånd, dét är oberättigat.
Hela Guds frälsningsråd skulle då bli en vidskepelse.
Ja, även vårt lekamliga och naturliga liv är fullt av
saker, som vi icke kunna fatta, men som likväl äro
verkligheter, vilka ingen kan förneka.

”Men”, invänder någon, ”är då icke nattvarden en
åminnelsemåltid? Herren säger ju själv: Gören detta
till min åminnelse”. Jo, den är en åminnelsemåltid
också, men icke bara detta utan något mycket mer,
nämligen i främsta rummet en måltid, däri Herren

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:38:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dekrif/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free