Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förord
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
revolutionens historia vid Sorbonne[1] våren 1886 öppnade sina
föreläsningar: »den enda hyllning som är revolutionen värdig
är: sanningen». Främsta platsen bland dessa arbeten intager
utan fråga Taine: Les origines de la France contemporaine
både på grund af forskningens omfattning, tankarnas
genialitet och stilens förträfflighet. Intet patriotiskt skönmåleri
förekommer här, utan revolutionens förvillelser tecknas med
samma skärpa som de missförhållanden, som gåfvo upphof
till dess omstörtningar. Ja man skulle t. o. m. kunna anmärka,
att författaren alt för ensidigt fäst sig vid skuggsidorna, så
att de ljusa partierna ej tillräckligt få framträda på hans
tafla. Det skulle dock säkert vara orätt att häri se ett
uttryck för politiskt partisinne. Själf har han förklarat, att
»han skrifvit såsom om han haft till föremål Florens’ eller
Athens revolutioner», och han har rätt att blifva trodd på
sitt ord. Den anmärkta ensidigheten har sin tillräckliga
förklaring dels i den opposition, hvari han stält sig till hela den
äldre historiska skolan i sitt land, dels i den afsmak som
jakobinernas politiska dogmatism och ofördragsamhet måste
uppväcka hos en person med så öfvervägande skeptisk riktning.
Till Taines arbete sluta sig värdigt tvänne andra, som
afsigtligt eller oafsigtligt kunna sägas förfullständiga det samma.
Sorel: L’Europe et la révolution française och Chérest: La
chute de l’ancien régime. Det förra, hvaraf blott första delen
ännu utkommit, upptager nämligen till behandling äfven
revolutionens ljusare sidor samt betraktar dessutom denna
händelse ej blott från fransk utan allmänt europeisk synpunkt.
Det blir härigenom på visst sätt ett motstycke till Sybels
ofvan omnämda verk, men då detta är en kronologiskt ordnad
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>