- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
41

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kunna de, som se och äro vakna, kl art förstå af flere andra
ställen i Ordet, såsom hos Jeremias 23: 23, 24. »Är jag blott
»en Gud på nära håll, och icke en Gud på afstånd? Kan en man
»dölja sig i lönliga ställen, så att Jag icke ser honom? Hela
»himlen och hela jorden uppfyller jag».

31. IV. Att Guds Oändlighet i förhållande till rymder
kallas Omätlighet, och att, fastän dessa förhållanden finnas, dock
ingenting af rum är i Hans Omätlighet och ingenting af tid i Hans
Evighet.


Att Guds Oändlighet i förhållande till rymder kallas
Omätlighet, kommer deraf, att omätlighet säges om det stora
och vida, äfvensom om utsträckningen och deruti säges om
det rymliga. Men att Guds oändlighet i förhållande till tider
kallas Evighet, härledes deraf, att uttrycket »i evighet» säges
om det, som utan ände fortgår och som mätes medels tider.
Om jordklotet, i och för sig betraktadt, säges t. ex. det, som
hör till rum, och om dess omvälfning och omlopp säges det, som
hör till tid. Dessa senare förhållanden frambringa tider, och
de förra rymder, och på grund af sinnena framställa de sig
så i tänkande varelsers uppfattning, men i Gud är dock -
såsom förut är visadt - ingenting af rum och tid, och likväl
äro deras begynnelser ifrån Gud. Häraf följer, att Hans
Oändlighet i förhållande till rum kallas Omätlighet, och att Hans
Oändlighet i förhållande till tider kallas Evighet. Men
änglarne i himlen förstå med Guds Omätlighet Guddomen med
hänsyn till Hans Vara och med Evighet Guddomen med
hänsyn till Hans Tillvara, äfvensom med Omätlighet Guddomen
med hänsyn till Hans kärlek och med Evighet Guddomen
med hänsyn till Hans Vishet. Orsaken härtill är den, att
änglarne tänka sig Guddomen utan rum och tid, och deraf
härflyta dessa begrepp. Men emedan en menniska icke kan
tänka annat än af de föreställningar, hon fattat om sådant,
som hör till rum och tid, så kan hon icke uppfatta något om
Guds Omätlighet före rummet, icke heller om Hans Evighet
före tiden; ja, när hon vill försöka fatta dem, är det
likasom folie hennes själ i vanmagt, ungefär såsom då någon
faller i vattnet vid ett skeppsbrott, eller liksom den, som vid
en jordbäfning är nära att störta ned i afgrunden, och om
hon likväl fortfarande åstundar att tränga in uti dessa
Guddomens egenskaper, kan hon lätt ådraga sig sinnesförvirring
och deraf ledas till gudsförnekelse. En gång var äfven jag
i ett sådant tillstånd, då jag tänkte på hvad en Gud af
evighet är, hvad Han gjorde innan verlden var skapad, om Han
icke öfvervägde om skapelsen och uttänkte ordningen derför,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free