- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
137

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

från ett rökkärl under munkekåpan. Så går det efter denna
tid med all gudaktighet, som egnats åt en i tre personer
delad Treenighet, och ej åt den i En person förenade Treheten.
Att den Guddomliga Treheten är förbunden i Herren, är
hufvudföremålet för detta arbete. Här vill jag tillägga» detta Nya,
att Herren sammankallade för några månader sedan de tolf
apostlarne och utsände dem i hela den andliga verlden
likasom fordom i den naturliga, med befallning att predika detta
Evangelium, och då fick hvarje apostel sin trakt. Denna
befallning utföra de ock med allt nit och bemödande. Men
härom mer i sista kapitlet af denna bok, der särskildt skall
talas om Tidehvarfvets Fulländning, om Herrens Ankomst och
om den Nya Kyrkan.

*


Följdsats.



109. Alla kyrkor, som voro före Herrens ankomst, voro
förebildande kyrkor, hvilka icke kunde se de Guddomliga
sanningarna annorlunda än i skugga; men efter Herrens
ankomst i verlden stiftade Han en kyrka, som har sett, eller
rättare sagdt, som kunnat se de Guddomliga sanningarne i
Ljuset. Skilnaden är såsom emellan afton och morgon.
Kyrkans tillstånd före Herrens ankomst kallas i Ordet äfven
afton, och dess tillstånd efter Hans ankomst kallas morgon.
Herren var väl ock före Sin ankomst till verlden närvarande
hos kyrkans menniskor, men medelbart förmedelst änglar,
som förebildade Honom, men efter Sin ankomst är Han
omedelbart närvarande hos kyrkans menniskor; ty i verlden iklädde
Han sig äfven det Naturligt-Guddomliga, i hvilket Han är
närvarande hos menniskorna. Herrens Förhärligande är för
härligandet af Hans menniskoväsen, hvilket Han antog i
verlden, och Herrens förhärligade menniskoväsen är det
Naturligt Guddomliga. Att det förhåller sig så, är tydligt deraf,
att Herren uppstod ur grafven med hela sin kropp, som Han
hade i verlden, och icke lemnade något qvar uti den,
således att Han derifrån tog med Sig Sjelfva det
Naturligt-Menskliga från det första till det sista. Derför sade Han
efter uppståndelsen till lärjungarne, som trodde ätt de sågo
en ande: »Sen Mina händer och Mina fötter, att det är Jag
Sjelf, tagen på Mig och sen, ty en ande har icke kött och ben
såsom I sen, Jag har. Luk. 24: 37, 39. Häraf är det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free