- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
203

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

                        OM DEN HELIGE ANDE ETC. 203

        155. Ofvanför i tredje afdelningen är visadt, att den
Guddomliga Kraft, som förstås med den Helige Andes
inverkning, i synnerhet hos presterna är upplysning och
undervisning, men till dessa två komma två mellankrafter, som
äro uppfattning (förnimmelse) och stämning. Derför är det
fyra krafter, hvilka hos presterna följa i ordning, nämligen:
Upplysning, uppfattning (förnimmelse), stämning och
undervisning. Upplysningen kommer från Herren och Uppfattningen
är hos menniskan enligt hennes af lärostyckena bildade
själstillstånd. Om dessa lärostycken äro sanna, så blifver
uppfattningen klar af det ljus, som belyser dem, men om de
äro falska, blifver uppfattningen mörk, men kan likväl af
bekräftelser se ut som klar, hvilket då är af det bedrägliga
ljus, som för en blott naturlig syn liknar klarhet. Stämningen
deremot kommer af viljans kärleksböjelse. Denna kärlekens
glädje frambringar stämning. Om denna glädje kommer af
kärlek till det onda och det falska deraf, då uppväcker den
ett nit, som utvärtes är skarpt, stickande, brännande och
eldsprutande, och invärtes är vrede, raseri och obarmhertighet.
Men om glädjen är af kärlek till det goda och deraf till det
sanna, då är nitet utvärtes mildt, mjukt, vältaligt och lågande,
och invärtes är det kärlek, behag och barmhertighet.
Undervisningen följer af de förra såsom verkan af dessa (krafter)
såsom orsaker. Så förvandlas Upplysningen, som är af Herren,
till olika ljus och färger, hos hvar och en efter hans
sinnestillstånd.

        156. VI. Att menniskans Ande är hennes sinne och allt,
hvad som utgår derifrån.


Med menniskans ande förstås i synnerhet icke annat än
hennes sinne, ty det är detta, som lefver efter döden, och
som då kallas »ande». Om den är god, kallas den änglaande
och sedan ängel, är den ond, kallas den en satanisk ande
och sedan en satan. Hvarje menniskas sinne är hennes inre
menniska, som i sjelfva verket är menniskan, och som är
inuti den yttre menniskan, hvilken utgör hennes kropp.
Derför är hon ock i fullkomlig menniskoform, då hon
aflägger kroppen, hvilket sker medelst döden. De fara alltså
vilse, som tro, att menniskans sinne är endast i hennes
hufvud ; deri är det endast i sina ursprungliga grundformer,
från hvilka först utgår allt, hvad menniskan tänker af
förståndet och gör af viljan, men i kroppen är det i det
härledda, som är bildadt till att känna och handla; och emedan
det invärtes sammanhänger med det kroppsliga, så meddelar
det kroppsdelarne känsel och rörelse och ingifver äfven

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free