- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
273

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

enfaldigas och äfven för barns fattningsförmåga. Men emedan
de tillika äro motsvarigheter, så äro de det äkta sannas
mottagningsformer och boningar. De äro ock kärl, som innehålla det
äkta sanna, likasom en kristallbägare innehåller ett ädelt vin. ett
silfverfat smakliga rätter, och likasom kläder hvilka hölja såsom
lindor ett spädt barn och såsom en prydlig drägt en jungfru. De
äro ock likasom den naturliga menniskans vetenskapliga ting,
som i sig innefatta iakttagelser af och böjelser för det ancU
ligt sanna. Sjelfva de ohöljda sanningarne, hvilka inneslutas,
innehållas, inklädas och omfattas, äro i Ordets andliga
betydelse, och de ohöljda godheterna äro i dess himmelska
betydelse. Men detta skall belysas från Ordet: »Jesus sade: Ve
eder, I skriftlärde och fariséer, att I rengör en det yttre af bägaren
och fatet, men det inre är fullt af rof och omåttlighet. Blinde farisé,
rena först det inre af bägaren och fatet, att äfven det yttre må
blifva rent!»
Matt. 23: 25, 26. Här talade Herren förmedelst
liknelser och jemförelser, som tillika äro motsvarigheter. Han
sade bägaren och fatet, och med »bägare» icke allenast
menas utan äfven betecknas Ordets sanna, ty bägare betyder
vin, och vin betyder det sanna, men med »fat» menas
mat, och mat betyder det goda. Att rengöra det inre af
bägaren och fatet, betyder derför att förmedelst Ordet rena
det inre af sinnet, som är viljan och tanken. »Att äfven det
yttre må blifva rent», betyder att det yttre, som är gerningar
och tal, sålunda blifvit renadt, ty dessa hafva sitt väsen från
det inre. Vidare: »Jesus sade: det var en rik man, som klädde
sig i purpur och kostligt linne, och förlustade sig hvar dag
öfverdådigt; och det var en fattig vid namn Lazarus, som låg vid hans
dörr full med sår»,
Luk. 16: 19, 20. Här talade Herren ock
förmedelst liknelser och jemförelser, som voro motsvarigheter,
och innehöllo andliga saker. Med den rike mannen menas
Judafolket, som kallas rikt, emedan det hade Ordet, hvaruti
äro andliga rikedomar; purpur och kostligt linne,
hvarmed han var klädd, betyda Ordets goda och sanna, purpur
dess goda och linne dess sanna. »Att dagligen förlusta sig
öfverdådigt», betyder förnöjelse öfver, att de hade Ordet och
fingo deraf höra mycket i tempel och synagogor. Med den
fattige Lazarus menas hedningarne, emedan de icke hade Ordet.
»Att Lazarus var kastad vid den rikes dörr» (förstuga),
betecknar, att hedningarne voro föraktade och förkastade af
judarne; »full af sår» betecknar, att hedningarne voro i många
falskheter af okunnighet om det sanna. Att hedningarne
betecknas med Lazarus, kommer deraf, att Herren älskade dem,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free