- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
281

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


innehåller det guddomligt sanna i tre grader, så är det tydligt,
att det är det sanna som menas hos Johannes 1: 3, 10. Att
dess magt är outsäglig, det kan jag styrka med många intyg
af erfarenhet i den andliga verlden, men emedan de öfvergå
all tro, eller synas otroliga, vill jag ej anföra dem; några
äro dock i det föregående, n. 209, omnämnda. Deraf
meddelas följande Behjertansvärda: En kyrka, som är i
Guddomliga sanningar af Herren, har magt öfver helvetena, och
det är densamma om hvilken Herren säger till Petrus;
»Pä denna klippa skall jag bygga min kyrka, och hetvetets
portar skola icke blifva henne öfvermägtiga»,
Matt. 16: 18. Detta
eade Herren sedan Petrus hade bekant, att Kristus var Guda
den lefvandes Son», v. 16. Denna sanning menas med »Klippa»,
ty med klippan förstås öfver allt i Ordet Herren med
hänsyn till det Guddomligt-Sanna.

                _____________________

                        V.

Att Kyrkans LÄra skall hemtas ur Ordets Bokstafliga
        betydelse och genom den bekräftas.


        225. I föregående afdelning är visadt, att Ordet i
bokstafsmeningen är i sin fullhet, i sin helighet och i sin magt,
och emedan Herren är Ordet samt den Förste och den
Siste, såsom han Sjelf säger, Uppb. 1: 17, så följer deraf, att
Herren är i högsta grad närvarande i denna betydelse, samt
att Han af den samma lärer och upplyser menniskan. Men
detta skall bevisas i följande ordning:

1. Att Ordet utan lära icke förstås.

2. Att läran skall hemtas ur Ordets "bokstafliga betydelse.

3. Men att det guddomligt sanna, som hör till läran, icke
        uppfattas af andra är dem, som äro i upplysning af Herren.


        226. I. Att Ordet utan Lära icke förstås, kommer deraf,
att Ordet i den bokstafliga betydelsen består af idel
motsvarigheter, och det i ändamål att andliga och himmelska ting
må vara tillsammans deruti, samt för att hvartenda ord må
innehålla och stödja dem. Fördenskull äro de guddomliga
eanningarne i bokstaftmeningen sällan nakna, utan klädda,
och k&llas skenbarheter af det sanna, och de äro mest
lämpade efter fattningsförmågan hos de enfaldiga, hvilka icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free