- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
332

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Dan. 7: 14. »På det att Ordet skulle blifva uppfyldt, som är
skrifvet
i deras Lag: De hafva hatat mig utan sak», Joh. 15:
25, detta är skrifvet i Ps. 35: 19. »Fariséerna sade: Har väl
någon af de förnämste trott på honom? men hopen, som icke
känner
Lagen», Joh. 7: 48, 29. »Förr skall himlen och jorden
förgås, än
En enda prick af Lagen faller», Luk. 16: 17. Lagen
betyder här hela den Heliga Skrift; förutom på mångfaldiga
ställen hos David.

289. Att Tio-Ordens lag i den andliga och den
himmelska betydelsen innehåller i allmänhet alla bud för lära
och lefverne, således allt, som hör till tro och menniskokärlek,
kommer deraf, att Ordet i bokstafvens betydelse i allt och i
hvarje enskildt ting deraf, eller i det hela och hvarje del,
gömmer tvenne mer inre betydelser, en som kallas den
andliga och en annan som kallas den himmelska; samt deraf,
att i dessa betydelser är den Guddomliga Sanningen i sitt
ljus och den Guddomliga Godheten i sin värme. Emedan
nu Ordet i dess helhet och i hvarje dess del är sådant, så
är det nödvändigt, att dessa Tio-Ordens tio Bud förklaras
efter dessa tre betydelser, hvilka kallas den Naturliga, den
Andliga och den Himmelska. Att Ordet är eå beskaffadt, kan
man se af det som är bevisadt i kapitlet om den heliga skrift
eller Ordet
, n. 193-208.

290. Ingen, som icke vet hurudant Ordet är beskaffadt,
kan med något begrepp fatta, att en oändlighet innefattas
i hvarje del deraf, d. v. s., att det innehåller oräkneliga
ting, som icke en gång änglarne kunna uttömma. Hvarje
uttryck deruti kan liknas vid ett frö, som ur jorden kan
uppväxa till ett stort träd och frambringa en ymnighet af frön,
och af dem åter likadana träd, som tillsammans utgöra en
trädgård och af dennes frön åter trädgårdar, och så i
oändlighet. Sådant är Herrens Ord i alla dess särskilda delar,
och sådan är i synnerhet Tio-Ordens lag, ty den är en kort
sammanfattning af hela Ordet, emedan den lär om kärleken
till Gud och kärleken till vår nästa. Att Ordet är sådant,
visar Herren i en liknelse sålunda: »Guds rike är likt ett
senapskorn, som en man tog och sådde i sin åker, hvilket är minst
af alla frön, men då det växer upp är det störst af alla
kryddväxter, och blifver ett träd, så att himlens foglar komma att bo
på dess grenar
», Matt. 13: 31, 32. Mark. 4: 31, 32. Luk.
13: 18, 19. (Jfr Ezek. 17: 2-8). Att det i Ordet är en
sådan oändlighet af andliga frön eller sanningar, kan man se
af änglavisheten, som hel och hållen kommer af Ordet; den
växer hos änglarne i evighet, och ju visare de blifva, desto

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free